Info-communications préventives à l’ère ...
Document type :
Partie d'ouvrage
Title :
Info-communications préventives à l’ère du management algorithmique. Le cas d’Uber pendant la crise sanitaire
Author(s) :
El Bourkadi, Salma [Auteur]
Université de Lille
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Université de Lille
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Scientific editor(s) :
François Lambotte
Valérie Lépine
Laurent Morillon
Valérie Lépine
Laurent Morillon
Book title :
Un monde de crises au prisme des communications organisationnelles
Publisher :
Presses universitaires de Louvain
Publication place :
Louvain-la-Neuve
Publication date :
2024-04-17
Keyword(s) :
Uber
chauffeurs VTC
crise sanitaire
santé au travail
info-communications préventives – management algorithmique
chauffeurs VTC
crise sanitaire
santé au travail
info-communications préventives – management algorithmique
English keyword(s) :
preventive info-communications
algorithmic management
Uber
VTC drivers
health crisis
occupational health
algorithmic management
Uber
VTC drivers
health crisis
occupational health
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
Sciences de l'Homme et Société/Sociologie
Sciences de l'Homme et Société/Sociologie
French abstract :
Afin de maintenir son activité pendant la crise sanitaire, la plateforme Uber a adoptéune stratégie « préventive » dictant aux chauffeurs VTC (véhicule de transport avecchauffeur) des mesures sanitaires recommandées par ...
Show more >Afin de maintenir son activité pendant la crise sanitaire, la plateforme Uber a adoptéune stratégie « préventive » dictant aux chauffeurs VTC (véhicule de transport avecchauffeur) des mesures sanitaires recommandées par le gouvernement français. Cette stratégie sépare la prévention de la communication car le modèle organisationnel d’Uber repose sur l’information asymétrique et l’incommunication entraînant des souffrances professionnelles. Pour étudier cette problématique, nous avons interrogé 50 VTC dans le cadre de l’entretien semi-directif du type récit de vie. Les résultats montrent que la plateforme traite les interactions avec les VTC dans un contexte d’échanges informationnels désincarnés qui fait appel à l’évaluation des clients pour vérifier la véracité des comportements sanitaires et décider des sanctions. Ce management algorithmique engendre davantage de tension et d’épuisement que de confiance et d’engagements, ce qui reflète les effets inverses de la prévention. En revanche, c’est la responsabilité individuelle des chauffeurs qui détermine leurs actes préventifs.Show less >
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English abstract : [en]
In order to maintain its activity during the health crisis, the Uber platform has adopted a “preventive” strategy dictating to VTC drivers (transport vehicle with driver) health measures recommended by the French government. ...
Show more >In order to maintain its activity during the health crisis, the Uber platform has adopted a “preventive” strategy dictating to VTC drivers (transport vehicle with driver) health measures recommended by the French government. This strategy separates prevention from communication because Uber’s organizational model is based on asymmetric information and uncommunication leading to professional suffering. To study this issue, we interviewed 50 VTCs as part of the semi-directive life story type interview. The results show that the platform deals with interactions with VTCs in a context of disembodied information exchanges that uses customer assessment to verify the veracity of health behaviors and decide on sanctions. This algorithmic management generates more tension and exhaustion than confidence and commitments, which reflects the opposite effects of prevention. On the other hand, it is the individual responsibility of the drivers that determines their preventive actions.Show less >
Show more >In order to maintain its activity during the health crisis, the Uber platform has adopted a “preventive” strategy dictating to VTC drivers (transport vehicle with driver) health measures recommended by the French government. This strategy separates prevention from communication because Uber’s organizational model is based on asymmetric information and uncommunication leading to professional suffering. To study this issue, we interviewed 50 VTCs as part of the semi-directive life story type interview. The results show that the platform deals with interactions with VTCs in a context of disembodied information exchanges that uses customer assessment to verify the veracity of health behaviors and decide on sanctions. This algorithmic management generates more tension and exhaustion than confidence and commitments, which reflects the opposite effects of prevention. On the other hand, it is the individual responsibility of the drivers that determines their preventive actions.Show less >
Language :
Français
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
Source :
Files
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- Infocommunications%20pr%C3%A9ventives%20%C3%A0%20l%E2%80%99%C3%A8re%20du%20management%20algorithmique_ELBOURKADI_SALMA_VF.pdf
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