Introduction au numéro spécial « Évaluation ...
Document type :
Direction scientifique d'une publication (ouvrage, numéro spécial de revue, proceedings): Numéro spécial de revue
Title :
Introduction au numéro spécial « Évaluation dans les jeux sérieux »
Author(s) :
Caron, Pierre Andre [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
George, Sébastien [Auteur]
IUT de Laval
Laboratoire d'Informatique de l'Université du Mans [LIUM]
Alvarez, Julian [Auteur]
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
École supérieure du professorat et de l'éducation - Lille Nord de France [ESPE LNF]

Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
George, Sébastien [Auteur]
IUT de Laval
Laboratoire d'Informatique de l'Université du Mans [LIUM]
Alvarez, Julian [Auteur]
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
École supérieure du professorat et de l'éducation - Lille Nord de France [ESPE LNF]
Journal title :
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation)
Publisher :
ATIEF
Publication date :
2014
ISSN :
1764-7223
Keyword(s) :
Serious game
Evaluation
Evaluation
English keyword(s) :
Serious game
Evaluation
Evaluation
HAL domain(s) :
Informatique [cs]/Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain
Informatique [cs]
Sciences de l'Homme et Société/Education
Informatique [cs]
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Depuis 2002, les jeux sérieux suscitent un engouement croissant par les perspectives que l'objet promet d'offrir en termes de prévention, de formation, d'éducation, d'apprentissage, de thérapie, de communication, d'entraînement, ...
Show more >Depuis 2002, les jeux sérieux suscitent un engouement croissant par les perspectives que l'objet promet d'offrir en termes de prévention, de formation, d'éducation, d'apprentissage, de thérapie, de communication, d'entraînement, de collecte de données, etc.Dix ans plus tard, en 2012, le premier colloque scientifique international e-virtuoses dédié à l’étude de l’impact du jeu sérieux est organisé sur Valenciennes. Intitulé « Évaluer et mesurer l’impact du jeu sérieux », ce colloque vise à aider les commanditaires, les prescripteurs, les utilisateurs, les concepteurs et les chercheurs à comprendre et s’approprier l’objet (Alvarez et Staccini, 2014). Pour cela, l’approche du colloque est de sélectionner des travaux de recherche visant à étudier le potentiel des jeux sérieux pour la formation, la communication et la santé au sein de différents écosystèmes. Ces derniers englobant notamment les écoles, les entreprises, les milieux hospitaliers... L’appel à communication qui a permis de recueillir les contributions du présent numéro spécial STICEF fait suite à cette dynamique qui vise à recenser les travaux de recherche destinés à évaluer les jeux sérieux. Cependant, la notion d’évaluation est un concept très large pouvant englober plusieurs domaines. Dans le cadre de ce numéro spécial les aspects retenus dans le cadre de l’évaluation concernent notamment :- la conception de modèles impliquant l'évaluation de l'apprenant,- l’analyse de traces et l’élaboration d'indicateurs,- la scénarisation pédagogique,- la transposition didactique des activités ou des situations de référence,- le suivi des activités, des apprentissages et des compétences,- la valorisation et validation des acquis de l'apprentissage et de l'expérience acquise.http://www.atief.fr/STICEF-archives/num/vol2014/sticef_2014_edito_NS_EVAJS.htmShow less >
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English abstract : [en]
Since 2002, there has been a growing interest in serious games, thanks to the prospects they promise to offer in terms of prevention, training, education, learning, therapy, communication, training, data collection and ...
Show more >Since 2002, there has been a growing interest in serious games, thanks to the prospects they promise to offer in terms of prevention, training, education, learning, therapy, communication, training, data collection and more.Ten years later, in 2012, the first e-virtuoses international scientific symposium dedicated to studying the impact of serious games was held in Valenciennes. Entitled “Evaluating and measuring the impact of serious games”, the colloquium aimed to help sponsors, prescribers, users, designers and researchers understand and appropriate the object (Alvarez and Staccini, 2014). To this end, the approach of the symposium is to select research work aimed at investigating the potential of serious games for training, communication and health within different ecosystems. These include schools, companies, hospitals, etc. The call for papers in this special issue of STICEF is part of this drive to identify research into the evaluation of serious games. However, the notion of evaluation is a very broad concept that can encompass several fields. In the context of this special issue, the aspects selected in the context of evaluation concern in particular :- the design of models involving learner evaluation,- analysis of traces and development of indicators,- pedagogical scripting,- didactic transposition of activities or reference situations,- monitoring activities, learning and skills,- valuing and validating learning outcomes and acquired experience.http://www.atief.fr/STICEF-archives/num/vol2014/sticef_2014_edito_NS_EVAJS.htmShow less >
Show more >Since 2002, there has been a growing interest in serious games, thanks to the prospects they promise to offer in terms of prevention, training, education, learning, therapy, communication, training, data collection and more.Ten years later, in 2012, the first e-virtuoses international scientific symposium dedicated to studying the impact of serious games was held in Valenciennes. Entitled “Evaluating and measuring the impact of serious games”, the colloquium aimed to help sponsors, prescribers, users, designers and researchers understand and appropriate the object (Alvarez and Staccini, 2014). To this end, the approach of the symposium is to select research work aimed at investigating the potential of serious games for training, communication and health within different ecosystems. These include schools, companies, hospitals, etc. The call for papers in this special issue of STICEF is part of this drive to identify research into the evaluation of serious games. However, the notion of evaluation is a very broad concept that can encompass several fields. In the context of this special issue, the aspects selected in the context of evaluation concern in particular :- the design of models involving learner evaluation,- analysis of traces and development of indicators,- pedagogical scripting,- didactic transposition of activities or reference situations,- monitoring activities, learning and skills,- valuing and validating learning outcomes and acquired experience.http://www.atief.fr/STICEF-archives/num/vol2014/sticef_2014_edito_NS_EVAJS.htmShow less >
Language :
Français
Source :