Influence des facteurs culturels sur le ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
DOI :
Title :
Influence des facteurs culturels sur le développement des potentialités entrepreneuriales
Author(s) :
Dokou, Gérard Akrikpan Kokou [Auteur]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Vernier, Éric [Auteur]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Dang, Rey [Auteur]
Houanti, L’hocine [Auteur]
Scotto, Marie-José [Auteur]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Vernier, Éric [Auteur]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Dang, Rey [Auteur]
Houanti, L’hocine [Auteur]
Scotto, Marie-José [Auteur]
Journal title :
Gestion 2000
Pages :
41-71
Publisher :
Recherches et Publications en Management A.S.B.L.
Publication date :
2021-11-19
ISSN :
0773-0543
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Gestion et management
French abstract :
Cette étude cherche à identifier les principales composantes des potentialités entrepreneuriales communes et différenciées des créateurs français et africains, plus spécifiquement Marocains et Djiboutiens vivant en France ...
Show more >Cette étude cherche à identifier les principales composantes des potentialités entrepreneuriales communes et différenciées des créateurs français et africains, plus spécifiquement Marocains et Djiboutiens vivant en France et donc exposés à la culture française. La question de recherche interroge l’influence des vécus culturels sur le développement des potentialités entrepreneuriales des créateurs d’entreprise. Ce questionnement passe par deux approches théoriques fondamentales : la dimension particulariste ou universaliste de la culture et l’approche par les traits. Ces dernières conduisent au modèle conceptuel relatif à l’interprétativisme interculturel. Le travail empirique se focalise sur l’exploitation d’une base de données composée de trois sous-populations : 2065 créateurs d’entreprise français, 393 entrepreneurs marocains, dont 40% ont vécu au moins cinq ans en France, et 206 entrepreneurs djiboutiens dont 30% ont été immergés dans la culture française pendant au moins 5 ans. Les résultats issus des analyses de données multidimensionnelles mettent en évi dence des potentialités entrepreneuriales communes franco-africaines et spécifiquement africaines.Show less >
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English abstract : [en]
This study seeks to identify the main components of the common and differentiated entrepreneurial potential of French and African creators, such as Moroccan and Djiboutians entrepreneurs, living in France and impacted by ...
Show more >This study seeks to identify the main components of the common and differentiated entrepreneurial potential of French and African creators, such as Moroccan and Djiboutians entrepreneurs, living in France and impacted by the French Culture. The research question asked the influence of cultural experiences on the development of the entrepreneurial potential of business creators. This questioning goes through two fundamental theoretical approaches : the particularist or universalist dimension of culture and the feature approach. The latter lead to the conceptual model relating to intercultural interpretivism. The empirical work focuses on the use of a database made up of three sub-populations : 2,065 French business creators, 393 Moroccan entrepreneurs, 40% of whom have lived at least five years in France and 206 Djiboutian entrepreneurs, 30% of whom have been immersed in French culture for at least 5 years. The result from multidimensional data analyzes highlight common Franco-African and specifically African entrepreneurial potential.Show less >
Show more >This study seeks to identify the main components of the common and differentiated entrepreneurial potential of French and African creators, such as Moroccan and Djiboutians entrepreneurs, living in France and impacted by the French Culture. The research question asked the influence of cultural experiences on the development of the entrepreneurial potential of business creators. This questioning goes through two fundamental theoretical approaches : the particularist or universalist dimension of culture and the feature approach. The latter lead to the conceptual model relating to intercultural interpretivism. The empirical work focuses on the use of a database made up of three sub-populations : 2,065 French business creators, 393 Moroccan entrepreneurs, 40% of whom have lived at least five years in France and 206 Djiboutian entrepreneurs, 30% of whom have been immersed in French culture for at least 5 years. The result from multidimensional data analyzes highlight common Franco-African and specifically African entrepreneurial potential.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Collections :
Source :