• English
    • français
  • Help
  •  | 
  • Contact
  •  | 
  • About
  •  | 
  • Login
  • HAL portal
  •  | 
  • Pages Pro
  • EN
  •  / 
  • FR
View Item 
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Centre d'Études en Civilisations Langues et Lettres Étrangères (CECILLE) - ULR 4074
  • View Item
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Centre d'Études en Civilisations Langues et Lettres Étrangères (CECILLE) - ULR 4074
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Maintenant la durée : Yeats le maître des matrices
  • BibTeX
  • CSV
  • Excel
  • RIS

Document type :
Autre communication scientifique (congrès sans actes - poster - séminaire...): Communication dans un congrès avec actes
Title :
Maintenant la durée : Yeats le maître des matrices
Author(s) :
Trainor, Samuel [Auteur]
Centre d'Études en Civilisations, Langues et Lettres Étrangères - ULR 4074 [CECILLE]
Conference title :
La voix et le masque dans l’oeuvre de W. B. Yeats : le théâtre des identités
Conference organizers(s) :
Margaret Mills Harper
Alexandra Poulain
International Yeats Society
CECILLE EA 4074
City :
Lille
Country :
France
Start date of the conference :
2009-09-06
Keyword(s) :
Prosodie
Monnaie
Littérature irlandaise
Poésie
Numismatique
English keyword(s) :
W. B. Yeats
Poetry
Irish Literature
Irish Free State
Saorstát Éireann
Coins
Numismatics
Currency
Prosody
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Littératures
French abstract :
L'analyse des poèmes de W. B. Yeats composés pendant sa présidence de la commission nationale pour la conception de la nouvelle monnaie irlandaise révèle une forte influence numismatique chez le sénateur-poète. En particulier, ...
Show more >
L'analyse des poèmes de W. B. Yeats composés pendant sa présidence de la commission nationale pour la conception de la nouvelle monnaie irlandaise révèle une forte influence numismatique chez le sénateur-poète. En particulier, les poèmes employant l'octave (huitain) du <i>quattrocento</i> italien pendant cette période allie une prosodie « martelante » à une imagerie de médaillon -- un effet presque ekphrastique -- rappelant surtout les pièces de l'artiste-monumentaliste de l'Italie fasciste, Publio Morbiducci, dont le néo-classicisme était tant admiré par Yeats.Show less >
English abstract : [en]
An analysis of the the poems W. B. Yeats wrote during his presidency of the commission for the design of the <i>saorstát</i> coineage reveal a remarkable numismatic influence. In particular, the poems that use the octave ...
Show more >
An analysis of the the poems W. B. Yeats wrote during his presidency of the commission for the design of the <i>saorstát</i> coineage reveal a remarkable numismatic influence. In particular, the poems that use the octave stanza of the Italian <i>quattrocento</i> during this period combine a 'hammering' prosody with strongly medal-like imagery creating an almost ekphrastic effect which brings to mind the coins proposed by the monumental artist of fascist Italy, Publio Morbiducci, whose neoclassicism Yeats particularly admired.Show less >
Language :
Anglais
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
  • Centre d'Études en Civilisations Langues et Lettres Étrangères (CECILLE) - ULR 4074
Source :
Harvested from HAL
Files
Thumbnail
  • https://hal.univ-lille.fr/hal-01465312/file/Yeats%20mai%CC%82tre%20des%20matrices%20introduction.pdf
  • Open access
  • Access the document
Thumbnail
  • https://hal.univ-lille.fr/hal-01465312/file/yeats%20matrices%20pres.pdf
  • Open access
  • Access the document
Université de Lille

Mentions légales
Université de Lille © 2017