Apprenance, rapports aux sciences et effets ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Title :
Apprenance, rapports aux sciences et effets de la catégorisation scientifique scolaire
Author(s) :
Las Vergnas, Olivier [Auteur]
Centre de recherches éducation et formation [CREF]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]

Centre de recherches éducation et formation [CREF]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Journal title :
Éducation permanente
Autour de l'apprence
Autour de l'apprence
Publisher :
Arcueil : Éducation permanente, Le Cnam
Publication date :
2016-05
ISSN :
0339-7513
Keyword(s) :
Catégorisation scientifique scolaire
savoirs scientifiques
obstacle conatif
obstacle scolastique
échelle d’apprenance
déviants positifs.
savoirs scientifiques
obstacle conatif
obstacle scolastique
échelle d’apprenance
déviants positifs.
English keyword(s) :
scientific knowledge
academic categorization
STEM
obstacles
learnance scale
academic categorization
STEM
obstacles
learnance scale
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Les spécificités du bac scientifique font que de nombreux adultes se sentent incapablesd’explorer toute question liée aux sciences scolaires. Les effets de cette catégorisation scolairepeuvent être décrits en considérant ...
Show more >Les spécificités du bac scientifique font que de nombreux adultes se sentent incapablesd’explorer toute question liée aux sciences scolaires. Les effets de cette catégorisation scolairepeuvent être décrits en considérant une apprenance « en général » et un spectre d’«apprenances » thématiques, selon deux approches empiriques complémentaires : la mise enévidence d’un déficit thématique d’apprenance a posteriori ; l’étude de « déviants positifs »qui, malgré leur catégorisation scolaire initiale, s’approprient des savoirs scientifiques,comme certains malades chroniques ou scientifiques amateurs.Show less >
Show more >Les spécificités du bac scientifique font que de nombreux adultes se sentent incapablesd’explorer toute question liée aux sciences scolaires. Les effets de cette catégorisation scolairepeuvent être décrits en considérant une apprenance « en général » et un spectre d’«apprenances » thématiques, selon deux approches empiriques complémentaires : la mise enévidence d’un déficit thématique d’apprenance a posteriori ; l’étude de « déviants positifs »qui, malgré leur catégorisation scolaire initiale, s’approprient des savoirs scientifiques,comme certains malades chroniques ou scientifiques amateurs.Show less >
English abstract : [en]
Purpose: The purpose of this paper is to present complementary studies focused on the a posteriori effects of school science categorization (SSC) on adults’ relationships to scientific knowledge. This interest of this ...
Show more >Purpose: The purpose of this paper is to present complementary studies focused on the a posteriori effects of school science categorization (SSC) on adults’ relationships to scientific knowledge. This interest of this issue is linked to the fact that specificities of the science secondary school diplomas in many countries such as France make many adults feel later unable to explore any issues related to school science and to STEM. Methods: In terms of methods, this paper presents how Carré’s “learnance” concept (2005) can be used in this purpose as a relevant tool. Results: As results, those studies shows that the effects of this SSC can be described by considering a general “learnance" attitude and a" spectrum of" thematic "learnance", according to two complementary empirical approaches: the implementation of evidence of a thematic deficit of a posteriori learnance; the study of "positive deviants"; and who, despite their initial academic categorization, appropriate scientific knowledge, like some chronic patients or amateur scientists.Show less >
Show more >Purpose: The purpose of this paper is to present complementary studies focused on the a posteriori effects of school science categorization (SSC) on adults’ relationships to scientific knowledge. This interest of this issue is linked to the fact that specificities of the science secondary school diplomas in many countries such as France make many adults feel later unable to explore any issues related to school science and to STEM. Methods: In terms of methods, this paper presents how Carré’s “learnance” concept (2005) can be used in this purpose as a relevant tool. Results: As results, those studies shows that the effects of this SSC can be described by considering a general “learnance" attitude and a" spectrum of" thematic "learnance", according to two complementary empirical approaches: the implementation of evidence of a thematic deficit of a posteriori learnance; the study of "positive deviants"; and who, despite their initial academic categorization, appropriate scientific knowledge, like some chronic patients or amateur scientists.Show less >
Language :
Anglais
Popular science :
Non
Source :
Files
- https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01380342/document
- Open access
- Access the document
- https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01380342/document
- Open access
- Access the document
- document
- Open access
- Access the document
- ApprenanceEP207.pdf
- Open access
- Access the document