Enchérir ou négocier : quelle forme ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
DOI :
Title :
Enchérir ou négocier : quelle forme préférable de marché ?
Author(s) :
Mignot, Sylvain [Auteur]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Université Catholique de Lille - Faculté de gestion, économie et sciences [UCL FGES]
Vignes, Annick [Auteur]
École des Ponts ParisTech [ENPC]
Centre d'Analyse et de Mathématique sociales [CAMS]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Université Catholique de Lille - Faculté de gestion, économie et sciences [UCL FGES]
Vignes, Annick [Auteur]
École des Ponts ParisTech [ENPC]
Centre d'Analyse et de Mathématique sociales [CAMS]
Journal title :
Revue d'économie industrielle
Pages :
123-153
Publisher :
Éd. techniques et économiques ; De Boeck Université
Publication date :
2016-03-30
ISSN :
0154-3229
Keyword(s) :
marché au poisson
dispersion des prix
analyse de données micro
modélisation basé-agent
réseaux sociaux
dispersion des prix
analyse de données micro
modélisation basé-agent
réseaux sociaux
English keyword(s) :
Fish Market
Price Dispersion
Micro Data Analysis
Agent-Based Modelling
Social Networks
Price Dispersion
Micro Data Analysis
Agent-Based Modelling
Social Networks
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Economies et finances
French abstract :
Sur certains marchés, les ventes peuvent se faire de gré à gré ou en enchères: c’est le cas du marché au poisson de Boulogne-sur-Mer sur lequel se fonde l’analyse empirique de cet article. Nous y montrons que, alors que ...
Show more >Sur certains marchés, les ventes peuvent se faire de gré à gré ou en enchères: c’est le cas du marché au poisson de Boulogne-sur-Mer sur lequel se fonde l’analyse empirique de cet article. Nous y montrons que, alors que les agents peuvent quotidiennement passer d’un mécanisme de vente à un autre, l’organisation du marché est stable au niveau agrégé, avec des quantités significatives s’échangeant chaque jour sur les deux sous-marché. Au niveau micro, nous mettons en évidence que les agents mobilisent des stratégies différentes, certains privilégiant un mécanisme de vente, d’autres en changeant régulièrement. Une certaine spécialisation apparaît : les produits les plus chers se vendent à des prix plus élevés de gré à gré, quand les poissons meilleur marché se vendent plus cher en enchères. Un modèle basé-agent permet de comprendre les conditions de stabilité de cette organisation. L’influence de l’hétérogénéité des biens sur le comportement des individus et le rôle des liens sociaux sont tour à tour analysés.Show less >
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English abstract : [en]
On some particular markets, people have the choice to sell (or buy) their merchandise through pairwise transactions or auctions. Each agent can use a market design one day and the other design the other day. From the ...
Show more >On some particular markets, people have the choice to sell (or buy) their merchandise through pairwise transactions or auctions. Each agent can use a market design one day and the other design the other day. From the empirical study of the Boulogne-sur-Mer fish market, we show that, at a macro level, this organization is a stable one, significant quantities being traded on each sub-market every day. At a micro-level, it appears that agents have different strategies, some of them being mostly loyal to a particular mechanism when some others regularly switch. A third important result is that the most expensive species of fish are selling at a higher price through negotiation when the cheapest ones are sold at higher prices through auctions. This article then presents an agent-based model which help to understand under which conditions this particular organization is a stable one.Show less >
Show more >On some particular markets, people have the choice to sell (or buy) their merchandise through pairwise transactions or auctions. Each agent can use a market design one day and the other design the other day. From the empirical study of the Boulogne-sur-Mer fish market, we show that, at a macro level, this organization is a stable one, significant quantities being traded on each sub-market every day. At a micro-level, it appears that agents have different strategies, some of them being mostly loyal to a particular mechanism when some others regularly switch. A third important result is that the most expensive species of fish are selling at a higher price through negotiation when the cheapest ones are sold at higher prices through auctions. This article then presents an agent-based model which help to understand under which conditions this particular organization is a stable one.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Collections :
Source :
Files
- https://journals.openedition.org/rei/pdf/6303
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- 6303
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