L’insertion et la signification de food ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Title :
L’insertion et la signification de food courts temporaires dans des projets urbains réalisés sur des sites ferroviaires : Les cas d’ « Estación Gourmet » à Valladolid et de « Ground Control » à Paris
Author(s) :
Journal title :
Mirada Ferroviaria
Pages :
90-113
Publisher :
Secretaría de Cultura del gobierno de México a través del Centro Nacional para la Preservación del Patrimonio Cultural Ferrocarrilero
Publication date :
2022-01
Keyword(s) :
food court
urbanisme temporaire
urbanisme transitoire
projet urbain
site ferroviaire
urbanisme temporaire
urbanisme transitoire
projet urbain
site ferroviaire
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Architecture, aménagement de l'espace
Sciences de l'Homme et Société/Géographie
Sciences de l'Homme et Société/Géographie
French abstract :
Quasi-inexistants à la fin des années 2000, on repère un essor des food courts depuis les années 2010, en France et en Espagne. Nous en retrouvons une partie dans les projets urbains, y compris ceux qui sont réalisés sur ...
Show more >Quasi-inexistants à la fin des années 2000, on repère un essor des food courts depuis les années 2010, en France et en Espagne. Nous en retrouvons une partie dans les projets urbains, y compris ceux qui sont réalisés sur des sites ferroviaires. Cet article s’interroge principalement sur les modalités d’insertion et les apports des food courts temporaires durant les périodes pré-opérationnelles et opérationnelles de projets urbains, à partir de la mise en regard de deux expériences situées à Paris en France et à Valladolid en Espagne. L’un des objectifs de l’article est de savoir si la démarche d’urbanisme transitoire mise en place par une société du groupe SNCF en France depuis 2015 et pouvant consister à installer des food courts temporaires est reprise en Espagne par l’entreprise ADIF. Un autre objectif de l’article est de chercher à savoir ce qui motive des entrepreneurs à créer un food court temporaire au sein de ces projets urbains. Ces éléments doivent contribuer à la compréhension de l’essor des food courts temporaires et plus largement des occupations temporaires durant les périodes pré-opérationnelles et opérationnelles de ces projets.Show less >
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English abstract : [en]
Almost non-existent at the end of the 2000s, since the 2010s we have seen an upswing in food courts in France and Spain. Some of them are located on land subjected to urban projects, including those carried out on railway ...
Show more >Almost non-existent at the end of the 2000s, since the 2010s we have seen an upswing in food courts in France and Spain. Some of them are located on land subjected to urban projects, including those carried out on railway ground. This article focuses on the insertion methods and the contributions of temporary food courts during the pre-operational and operational periods of urban projects, based on the comparison of two experiences located in Paris, France, and Valladolid, Spain. One of the objectives of the article is to find out if the urbanisme transitoire process applied by a subsidiary of the SNCF group in France, since 2015, which may consist of the installation of temporary food courts, was taken up in Spain by the company ADIF. Another objective of the article is to find out what motivates entrepreneurs to create a temporary food court in the heart of these urban projects. These elements should contribute to the understanding of the rise of temporary food courts and, broadly speaking, of temporary occupations during the pre-operational and operational periods of these projects.Show less >
Show more >Almost non-existent at the end of the 2000s, since the 2010s we have seen an upswing in food courts in France and Spain. Some of them are located on land subjected to urban projects, including those carried out on railway ground. This article focuses on the insertion methods and the contributions of temporary food courts during the pre-operational and operational periods of urban projects, based on the comparison of two experiences located in Paris, France, and Valladolid, Spain. One of the objectives of the article is to find out if the urbanisme transitoire process applied by a subsidiary of the SNCF group in France, since 2015, which may consist of the installation of temporary food courts, was taken up in Spain by the company ADIF. Another objective of the article is to find out what motivates entrepreneurs to create a temporary food court in the heart of these urban projects. These elements should contribute to the understanding of the rise of temporary food courts and, broadly speaking, of temporary occupations during the pre-operational and operational periods of these projects.Show less >
Language :
Espagnol
Popular science :
Non
Source :
Files
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