La mobilité en projets. Formes d'invention ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Title :
La mobilité en projets. Formes d'invention de nouvelles relations entre architecture, ville et paysage
Author(s) :
Tiry-Ono, Corinne [Auteur]
Tiry, Corinne [Auteur]
Laboratoire Conception - Territoire - Histoire - Matérialité [LACTH]
Tiry, Corinne [Auteur]
Laboratoire Conception - Territoire - Histoire - Matérialité [LACTH]
Journal title :
Les Cahiers thématiques : architecture et paysage, conception, territoire, histoire
Pages :
pp. 53-63
Publisher :
École nationale supérieure d’architecture et de paysage de Lille ; Les éditions de la Maison des sciences de l'homme [2001-....]
Publication date :
2010
ISSN :
1625-9505
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Architecture, aménagement de l'espace
French abstract :
À la suite d’un bref rappel des objets de la recherche en sciences sociales concernant la mobilité urbaine, cet article propose d’interroger le rôle et le statut du projet d’architecture dans le contexte de complexité ...
Show more >À la suite d’un bref rappel des objets de la recherche en sciences sociales concernant la mobilité urbaine, cet article propose d’interroger le rôle et le statut du projet d’architecture dans le contexte de complexité multiple posé par ce régime de la ville contemporaine. Un double examen, diachronique puis synchronique, est proposé. Il s’agit tout d’abord de revenir sur la réflexion menée depuis les années 1960 par l’architecte et historien de l’architecture Kenneth Frampton au sujet des dimensions potentielles et pertinentes du projet architectural dans le contexte de la « Très grande ville » (Megalopolis) ou ville territoire. Il s’agit ensuite d’analyser un échantillon de projets des années 1990-2000, qui sont représentatifs de cette réflexion tant en Europe qu’aux États-Unis et au Japon. La convergence des deux approches invite à une réévaluation des relations entre architecture, ville et paysage, comme une des formes de la contemporanéité de l’appareil de conception de l’architecte.Show less >
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English abstract : [en]
Following a brief outline of research topics on urban mobility in the field of Social Science, the present article explores the role and status of architectural projects in the context of the multiple complexities arising ...
Show more >Following a brief outline of research topics on urban mobility in the field of Social Science, the present article explores the role and status of architectural projects in the context of the multiple complexities arising from this aspect of the contemporary city. We firstly take a diachronic stance and then move on to a synchronic perspective. The main objective is to take a fresh look at the analysis conducted since the 1960s by architect and architectural historian, Kenneth Frampton, on the potential and key aspects of architectural projects in the context of the Megalopolis or sprawled city. We then look at a sample of projects from between 1990 and 2000 that are representative of this issue in Europe, the USA and Japan. The convergence of the two approaches leads to a reassessment of the relationship between architecture, city and landscape as one of the forms of contemporaneousness of the architectural design process.Show less >
Show more >Following a brief outline of research topics on urban mobility in the field of Social Science, the present article explores the role and status of architectural projects in the context of the multiple complexities arising from this aspect of the contemporary city. We firstly take a diachronic stance and then move on to a synchronic perspective. The main objective is to take a fresh look at the analysis conducted since the 1960s by architect and architectural historian, Kenneth Frampton, on the potential and key aspects of architectural projects in the context of the Megalopolis or sprawled city. We then look at a sample of projects from between 1990 and 2000 that are representative of this issue in Europe, the USA and Japan. The convergence of the two approaches leads to a reassessment of the relationship between architecture, city and landscape as one of the forms of contemporaneousness of the architectural design process.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Source :