La compréhension des contenus disciplinaires ...
Document type :
Thèse
Title :
La compréhension des contenus disciplinaires et son vécu. Qu’est-ce que « comprendre » dans différentes disciplines scolaires pour des élèves de troisième de collège ?
English title :
The understanding of disciplinary content and its experience. For third grade students in Hauts-de-France, what does “understand” mean in different school subjects ?
Author(s) :
Thesis director(s) :
Yves Reuter
Defence date :
2020-01-21
Jury president :
Abdelkarim Zaid [Président]
Marie-Claude Penloup [Rapporteur]
Isabelle Harlé [Rapporteur]
Joaquim Dolz-Mestre
Yves Reuter
Marie-Claude Penloup [Rapporteur]
Isabelle Harlé [Rapporteur]
Joaquim Dolz-Mestre
Yves Reuter
Jury member(s) :
Abdelkarim Zaid [Président]
Marie-Claude Penloup [Rapporteur]
Isabelle Harlé [Rapporteur]
Joaquim Dolz-Mestre
Yves Reuter
Marie-Claude Penloup [Rapporteur]
Isabelle Harlé [Rapporteur]
Joaquim Dolz-Mestre
Yves Reuter
Accredited body :
Université de Lille
Doctoral school :
Ecole doctorale sciences de l'homme et de la société
NNT :
2020LILUH002
Keyword(s) :
compréhension
didactique comparée
conscience disciplinaire
vécu disciplinaire
élèves de troisième
didactique comparée
conscience disciplinaire
vécu disciplinaire
élèves de troisième
English keyword(s) :
understand
didactic
disciplinary awareness
disciplinary experience
third grade students.
didactic
disciplinary awareness
disciplinary experience
third grade students.
French abstract :
Cette étude s’intéresse, à ce que les élèves entendent par comprendre. Cet objet est interrogé dans le cadre des didactiques et de la didactique comparée. Les déclarations sollicitées de 244 élèves de 3ème ont permis de ...
Show more >Cette étude s’intéresse, à ce que les élèves entendent par comprendre. Cet objet est interrogé dans le cadre des didactiques et de la didactique comparée. Les déclarations sollicitées de 244 élèves de 3ème ont permis de questionner leur conscience disciplinaire. Celle-ci varie selon plusieurs facteurs : l’impression de comprendre ou non les contenus enseignés, la prise en compte de l’utilité reconnue ou non de la discipline, les finalités identifiées. Les résultats permettent d’éclairer des difficultés ou des malentendus dans les apprentissages disciplinaires. Considérant la compréhension comme une dimension du vécu disciplinaire, il est possible de penser une relation entre le sentiment d’incompréhension de certains contenus et le décrochage dans la discipline.Show less >
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English abstract : [en]
This study focuses on, in a reconstructive space, what pupils mean by understanding. This object is questioned in various school subjects using the tools of compared didactics. Statements requested from 244 3th grade pupils ...
Show more >This study focuses on, in a reconstructive space, what pupils mean by understanding. This object is questioned in various school subjects using the tools of compared didactics. Statements requested from 244 3th grade pupils allowed their disciplinary awareness to be questioned. This varies according to several factors: their impression to understand or not the contents taught and the consideration of usefulness, recognized or not, of the school subjects and the possibility to identify the purpose of the school subjects. These results can help to clarify some difficulties and misunderstandings and even enlighten possible obstacles in disciplinary learning. Considering understanding as a dimension of the disciplinary experience, it’s possible to see there is a link between feelings of misunderstanding some content and dropping out of the discipline.Show less >
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Language :
Français
Source :