Reading and spelling acquisition in French ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
DOI :
Permalink :
Title :
Reading and spelling acquisition in French first graders: Longitudinal evidence
Author(s) :
Sprenger-charolles, Liliane [Auteur]
Université Paris Descartes - Paris 5 [UPD5]
Casalis, Severine [Auteur]
Sciences Cognitives et Sciences Affectives (SCALab) - UMR 9193
Université Paris Descartes - Paris 5 [UPD5]
Casalis, Severine [Auteur]
Sciences Cognitives et Sciences Affectives (SCALab) - UMR 9193
Journal title :
Reading and Writing
Abbreviated title :
Read Writ
Volume number :
7
Pages :
39-63
Publisher :
Springer Science and Business Media LLC
Publication date :
1995-03
HAL domain(s) :
Sciences cognitives
French abstract :
Cette étude visait à examiner le développement des compétences en lecture et en orthographe en français. en français. Des élèves de première année ont été testés à deux reprises (en février et en juin). On s'attendait à ...
Show more >Cette étude visait à examiner le développement des compétences en lecture et en orthographe en français. en français. Des élèves de première année ont été testés à deux reprises (en février et en juin). On s'attendait à ce que la médiation phonologique joue un rôle majeur au début de l'acquisition de la lecture et de l'orthographe, et on prédisait donc un effet de régularité. En partant du principe que le traitement alphabétique est principalement séquentiel, c'est-à-dire lettre par lettre, un effet de complexité a également été prédit. En d'autres termes, les sujets liraient et orthographieraient plus précisément des mots contenant des graphèmes d'une lettre que des mots contenant des graphèmes de plusieurs lettres. De plus, le traitement étant supposé être strictement alphabétique au début de l'acquisition, aucun effet de fréquence n'était attendu. Globalement, le rôle de la médiation phonologique est confirmé. Un effet de complexité témoignant d'un traitement alphabétique séquentiel a été observé pour l'orthographe mais pas pour la lecture. L'hypothèse d'un recours strict au traitement alphabétique n'est pas confirmée puisqu'un effet de fréquence a été observé à la fois en lecture et en orthographe. Ces résultats sont discutés à la lumière des modèles de Frith, Morton et Seymour.Show less >
Show more >Cette étude visait à examiner le développement des compétences en lecture et en orthographe en français. en français. Des élèves de première année ont été testés à deux reprises (en février et en juin). On s'attendait à ce que la médiation phonologique joue un rôle majeur au début de l'acquisition de la lecture et de l'orthographe, et on prédisait donc un effet de régularité. En partant du principe que le traitement alphabétique est principalement séquentiel, c'est-à-dire lettre par lettre, un effet de complexité a également été prédit. En d'autres termes, les sujets liraient et orthographieraient plus précisément des mots contenant des graphèmes d'une lettre que des mots contenant des graphèmes de plusieurs lettres. De plus, le traitement étant supposé être strictement alphabétique au début de l'acquisition, aucun effet de fréquence n'était attendu. Globalement, le rôle de la médiation phonologique est confirmé. Un effet de complexité témoignant d'un traitement alphabétique séquentiel a été observé pour l'orthographe mais pas pour la lecture. L'hypothèse d'un recours strict au traitement alphabétique n'est pas confirmée puisqu'un effet de fréquence a été observé à la fois en lecture et en orthographe. Ces résultats sont discutés à la lumière des modèles de Frith, Morton et Seymour.Show less >
English abstract : [en]
This study was aimed at investigating the development of reading and spelling
skills in French. First graders were tested twice (in February and in June). Phonological mediation was expected to play a major role at the ...
Show more >This study was aimed at investigating the development of reading and spelling skills in French. First graders were tested twice (in February and in June). Phonological mediation was expected to play a major role at the beginning of reading and spelling acquisition, and thus a regularity effect was predicted. Under the assumption that alphabetical processing is primarily sequential, i.e. letter by letter, a complexity effect was predicted as well. In other words, subjects would read and spell words containing one-letter graphemes more accurately than words containing multi-letter graphemes. Further, processing was assumed to be strictly alphabetical at the beginning of acquisition, no frequency effect was expected. Overall, the role of phonological mediation is confirmed. A complexity effect testifying to sequential alphabetic processing was observed for spelling but not for reading. The hypothesis of a strict reliance on alphabetical processing is not confirmed since a frequency effect was observed in both reading and spelling. These findings are discussed in the light of the Frith, Morton, and Seymour models.Show less >
Show more >This study was aimed at investigating the development of reading and spelling skills in French. First graders were tested twice (in February and in June). Phonological mediation was expected to play a major role at the beginning of reading and spelling acquisition, and thus a regularity effect was predicted. Under the assumption that alphabetical processing is primarily sequential, i.e. letter by letter, a complexity effect was predicted as well. In other words, subjects would read and spell words containing one-letter graphemes more accurately than words containing multi-letter graphemes. Further, processing was assumed to be strictly alphabetical at the beginning of acquisition, no frequency effect was expected. Overall, the role of phonological mediation is confirmed. A complexity effect testifying to sequential alphabetic processing was observed for spelling but not for reading. The hypothesis of a strict reliance on alphabetical processing is not confirmed since a frequency effect was observed in both reading and spelling. These findings are discussed in the light of the Frith, Morton, and Seymour models.Show less >
Language :
Anglais
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
CHU Lille
CNRS
CHU Lille
Research team(s) :
Équipe Langage
Submission date :
2022-02-16T08:49:32Z
2022-02-16T10:31:20Z
2022-02-16T10:31:20Z
Files
- Sprenger-Charolles Casalis 1995.pdf
- Version éditeur
- Confidential access
- Access the document