M2 = C2 ? Le CECR, un outil pour penser ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Title :
M2 = C2 ? Le CECR, un outil pour penser la place du français dans la construction universitaire européenne
Author(s) :
Journal title :
Synergies Europe
Publisher :
GERFLINT
Publication date :
2008
ISSN :
1951-6088
Keyword(s) :
système LMD
niveau de compétence en français
Master FLE
CECR
Portfolio
niveau de compétence en français
Master FLE
CECR
Portfolio
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Cette contribution propose de réfléchir à des dispositifs pédagogiques calés sur le CECR permettant (à petite échelle) de renforcer la place du français dans la construction universitaire européenne. Le cœur de ...
Show more >Cette contribution propose de réfléchir à des dispositifs pédagogiques calés sur le CECR permettant (à petite échelle) de renforcer la place du français dans la construction universitaire européenne. Le cœur de l’article est constitué d’une enquête croisée (menée auprès d’étudiants de Masters 1 et 2 internationaux, francophones et non francophones, et de leurs enseignants) visant à faire le point, à la lumière des descripteurs du CECR, sur les standards actuels en matière de production d’écrits universitaires longs. Cette analyse se conclut sur la nécessité de mettre en place des dispositifs spécifiques d’aide à la réussite passant par un renforcement des compétences en français, tel le portfolio POLCA dont les tenants et aboutissants sont brièvement commentés.Show less >
Show more >Cette contribution propose de réfléchir à des dispositifs pédagogiques calés sur le CECR permettant (à petite échelle) de renforcer la place du français dans la construction universitaire européenne. Le cœur de l’article est constitué d’une enquête croisée (menée auprès d’étudiants de Masters 1 et 2 internationaux, francophones et non francophones, et de leurs enseignants) visant à faire le point, à la lumière des descripteurs du CECR, sur les standards actuels en matière de production d’écrits universitaires longs. Cette analyse se conclut sur la nécessité de mettre en place des dispositifs spécifiques d’aide à la réussite passant par un renforcement des compétences en français, tel le portfolio POLCA dont les tenants et aboutissants sont brièvement commentés.Show less >
English abstract : [en]
The paper sets out to highlight pedagogical landmark for research on the CEFR, which could reinforce the situation of the French language in university teaching in Europe. The main part of this article presents ...
Show more >The paper sets out to highlight pedagogical landmark for research on the CEFR, which could reinforce the situation of the French language in university teaching in Europe. The main part of this article presents the results of a cross-questionnaire, based on the CEFR : we asked native and non-native speakers of French enrolled in the international Master programme 1 and 2 to auto-evaluate their language competences concerning writing university reports ; furthermore we questioned their respective university teachers as for their standards of report evaluation. The analysis leads to the conclusion that, in order to reinforce the development of the language competences in French at academic level, specific pedagogical means, like a tailored auto-evaluation tool (portfolio POLCA), should be carried out.Show less >
Show more >The paper sets out to highlight pedagogical landmark for research on the CEFR, which could reinforce the situation of the French language in university teaching in Europe. The main part of this article presents the results of a cross-questionnaire, based on the CEFR : we asked native and non-native speakers of French enrolled in the international Master programme 1 and 2 to auto-evaluate their language competences concerning writing university reports ; furthermore we questioned their respective university teachers as for their standards of report evaluation. The analysis leads to the conclusion that, in order to reinforce the development of the language competences in French at academic level, specific pedagogical means, like a tailored auto-evaluation tool (portfolio POLCA), should be carried out.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Source :
Files
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