Comment des parents d’élèves et des enseignants ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
DOI :
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Title :
Comment des parents d’élèves et des enseignants spécialisés voient la réussite et la difficulté scolaires
Translated title :
How do parents and special education teachers see success and problems at school
Author(s) :
Desombre, Caroline [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Delelis, Gérald [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Antoine, Laura [Auteur]
Lachal, Marc [Auteur]
Gaillet, Françoise [Auteur]
Urban, Eugène [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Delelis, Gérald [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Antoine, Laura [Auteur]
Lachal, Marc [Auteur]
Gaillet, Françoise [Auteur]
Urban, Eugène [Auteur]
Journal title :
Revue Française de Pédagogie
Abbreviated title :
rfp
Volume number :
173
Pages :
5-18
Publisher :
ENS Editions
Publication date :
2010-12-01
ISSN :
0556-7807
Keyword(s) :
analyse comparative
difficulté d’apprentissage
enseignant
parents
résultats de l’éducation
difficulté d’apprentissage
enseignant
parents
résultats de l’éducation
English keyword(s) :
comparative analysis
learning difficulty
learning outcome
parents
teacher
learning difficulty
learning outcome
parents
teacher
HAL domain(s) :
Sciences cognitives/Psychologie
Sciences cognitives
Sciences cognitives
French abstract :
L’objectif de cette étude est d’explorer la manière dont des acteurs du système scolaire profanes (parents d’élèves) ou experts (enseignants spécialisés) se représentent l’élève en réussite scolaire et l’élève en difficulté ...
Show more >L’objectif de cette étude est d’explorer la manière dont des acteurs du système scolaire profanes (parents d’élèves) ou experts (enseignants spécialisés) se représentent l’élève en réussite scolaire et l’élève en difficulté scolaire. Pour ce faire, nous avons interrogé 29 parents d’élèves et 33 enseignants spécialisés. Les résultats indiquent que la représentation de la difficulté se décompose en trois catégories (environnement, caractéristiques personnelles et culture), alors que celle de la réussite se compose de deux catégories (environnement et caractéristiques personnelles). Les autres résultats montrent que la représentation d’un élève en difficulté scolaire n’est pas l’inverse de celle d’un élève en réussite, et que les causes évoquées pour expliquer ces statuts ne sont pas non plus opposées. Enfin la représentation des parents et des enseignants spécialisés diffèrent globalement, avec notamment une homogénéité et un consensus plus grands dans la représentation de ces derniers.Show less >
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English abstract : [en]
The purpose of this study is to look closely at the way people within the school system–uninitiated (parents) or expert (special education teachers)–see successful students and those having learning difficulties. To do so ...
Show more >The purpose of this study is to look closely at the way people within the school system–uninitiated (parents) or expert (special education teachers)–see successful students and those having learning difficulties. To do so we have questioned 29 parents and 33 special education teachers. The results show that in those people’s minds, difficulties are sorted out into three categories: backgrounds, personal and cultural features whereas success is divided into two categories: backgrounds, and personal features. Other results show that the mental representation that people have of a child with learning difficulties is not the opposite of that of a successful one, and the reasons given to explain these phenomena are not opposed either. Finally the parents’ and teachers’ mental representations are on the whole rather different, with, for instance, better homogeneity and wider consensus in teachers.Show less >
Show more >The purpose of this study is to look closely at the way people within the school system–uninitiated (parents) or expert (special education teachers)–see successful students and those having learning difficulties. To do so we have questioned 29 parents and 33 special education teachers. The results show that in those people’s minds, difficulties are sorted out into three categories: backgrounds, personal and cultural features whereas success is divided into two categories: backgrounds, and personal features. Other results show that the mental representation that people have of a child with learning difficulties is not the opposite of that of a successful one, and the reasons given to explain these phenomena are not opposed either. Finally the parents’ and teachers’ mental representations are on the whole rather different, with, for instance, better homogeneity and wider consensus in teachers.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Research team(s) :
Education & Société
Submission date :
2022-04-29T15:28:52Z
2022-05-06T08:46:20Z
2022-05-06T08:46:20Z