Enseignement du dessin et perspectives ...
Document type :
Partie d'ouvrage: Chapitre
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Title :
Enseignement du dessin et perspectives transnationales : réflexions à partir du cas de Jean-Baptiste Descamps (1715-1791)
Author(s) :
Scientific editor(s) :
Perrin-Khelissa, Anne
Roffidal, Emilie
Roffidal, Emilie
Book title :
Réseaux et académies d’art au siècle des Lumières en province
Issue number :
Passages online
Pages :
172-185
Publisher :
arthistoricum.net
Publication place :
Heidelberg
Publication date :
2024-06-19
ISBN :
ISBN 978-3-98501-078-3 (PDF)
ISSN :
2568-9649
Keyword(s) :
Jean-Baptiste Descamps
Nikolaus Pevsner
méthodologie
école de dessin
Académie d'art
Nikolaus Pevsner
méthodologie
école de dessin
Académie d'art
English keyword(s) :
Jean-Baptiste Descamps
Nikolaus Pevsner
methodology
drawing school
art academy
Nikolaus Pevsner
methodology
drawing school
art academy
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
Dès 1940, l’ouvrage fondamental de Pevsner sur les académies d’art a montré le lien entre la multiplication des écoles de dessin et l’essor des manufactures durant la seconde moitié du XVIIIe siècle. On propose ici de ...
Show more >Dès 1940, l’ouvrage fondamental de Pevsner sur les académies d’art a montré le lien entre la multiplication des écoles de dessin et l’essor des manufactures durant la seconde moitié du XVIIIe siècle. On propose ici de prolonger la réflexion de l’auteur allemand sur les rapports entre l’artiste et la société en développant la recherche sur les principaux acteurs de l’enseignement, et plus particulièrement sur leurs circulations, leurs réseaux et leurs écrits. L’exemple concret de Jean-Baptiste Descamps (1715-1791) sert de fil conducteur car l’École de dessin qu’il a fondée à Rouen en 1740 est devenue un modèle à imiter dans un grand nombre de villes manufacturières françaises à partir de 1750. Il s’agit de montrer que la diversité de l’apprentissage proposé par Descamps a une double origine qui, dans son cas, ne relève pas du contexte français, mais de sa formation en Flandre. La réussite de Descamps invite par conséquent à envisager la recherche en histoire de l’art dans une perspective transfrontalière et non plus strictement nationale.Show less >
Show more >Dès 1940, l’ouvrage fondamental de Pevsner sur les académies d’art a montré le lien entre la multiplication des écoles de dessin et l’essor des manufactures durant la seconde moitié du XVIIIe siècle. On propose ici de prolonger la réflexion de l’auteur allemand sur les rapports entre l’artiste et la société en développant la recherche sur les principaux acteurs de l’enseignement, et plus particulièrement sur leurs circulations, leurs réseaux et leurs écrits. L’exemple concret de Jean-Baptiste Descamps (1715-1791) sert de fil conducteur car l’École de dessin qu’il a fondée à Rouen en 1740 est devenue un modèle à imiter dans un grand nombre de villes manufacturières françaises à partir de 1750. Il s’agit de montrer que la diversité de l’apprentissage proposé par Descamps a une double origine qui, dans son cas, ne relève pas du contexte français, mais de sa formation en Flandre. La réussite de Descamps invite par conséquent à envisager la recherche en histoire de l’art dans une perspective transfrontalière et non plus strictement nationale.Show less >
English abstract : [en]
As early as 1940, Pevsner's seminal work on art academies demonstrated the link between the proliferation of drawing schools and the rise of manufactures in the second half of the eighteenth century. We propose here to ...
Show more >As early as 1940, Pevsner's seminal work on art academies demonstrated the link between the proliferation of drawing schools and the rise of manufactures in the second half of the eighteenth century. We propose here to extend the German author's reflections on the relationship between the artist and society by developing research on the main players in teaching, and more particularly on their movements, their networks and their writings. The specific example of Jean-Baptiste Descamps (1715-1791) serves as a guideline, since the School of Drawing he founded in Rouen in 1740 became a model to be emulated in a large number of French manufacturing towns from 1750 onwards. The aim is to show that the diversity of the apprenticeship offered by Descamps has a dual origin which, in his case, does not stem from the French context, but from his training in Flanders. Descamps' success is therefore an invitation to consider art historical research from a cross-border rather than a strictly national perspective.Show less >
Show more >As early as 1940, Pevsner's seminal work on art academies demonstrated the link between the proliferation of drawing schools and the rise of manufactures in the second half of the eighteenth century. We propose here to extend the German author's reflections on the relationship between the artist and society by developing research on the main players in teaching, and more particularly on their movements, their networks and their writings. The specific example of Jean-Baptiste Descamps (1715-1791) serves as a guideline, since the School of Drawing he founded in Rouen in 1740 became a model to be emulated in a large number of French manufacturing towns from 1750 onwards. The aim is to show that the diversity of the apprenticeship offered by Descamps has a dual origin which, in his case, does not stem from the French context, but from his training in Flanders. Descamps' success is therefore an invitation to consider art historical research from a cross-border rather than a strictly national perspective.Show less >
Language :
Français
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Related reference(s) :
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
CNRS
Submission date :
2023-06-14T16:26:14Z
2023-06-16T06:26:36Z
2024-07-03T09:14:56Z
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