Stratégies volitionnelles et sentiment ...
Document type :
Autre communication scientifique (congrès sans actes - poster - séminaire...): Communication dans un congrès avec actes
Title :
Stratégies volitionnelles et sentiment d'autoefficacité à persister en formation : une étude empirique menée auprès d'étudiants infirmiers dans un contexte d'environnement éducatif hybride
Author(s) :
Conference title :
Neuvièmes rencontres Jeunes Chercheur.e.s en EIAH (RJC EIAH 2022)
Conference organizers(s) :
ATIEF, Université de Lille
City :
Lille
Country :
France
Start date of the conference :
2022-05-09
Keyword(s) :
Environnement éducatif hybride
Sentiment d'autoefficacité
Stratégies volitionnelles
Autorégulation
Abandon des études
Sentiment d'autoefficacité
Stratégies volitionnelles
Autorégulation
Abandon des études
English keyword(s) :
Hybrid learning environment
Self-efficacy
Volitional learning strategies
Self-regulation
study abandonment
Self-efficacy
Volitional learning strategies
Self-regulation
study abandonment
French abstract :
Située dans le contexte d’hybridation des instituts de formation infirmiers, cette re-cherche porte sur les mécanismes à l’œuvre entre le sentiment d’autoefficacité des étudiants infirmiers à persister en formation et les ...
Show more >Située dans le contexte d’hybridation des instituts de formation infirmiers, cette re-cherche porte sur les mécanismes à l’œuvre entre le sentiment d’autoefficacité des étudiants infirmiers à persister en formation et les stratégies volitionnelles qu’ils utilisent lors de leurs activités d’apprentissage. Sur le plan empirique, elle avait pour objectif d’une part, de vérifier l’existence d’un lien statistique entre ces deux dimensions conceptuelles et d’autre part, de comprendre la nature de ce lien par la réalisation d’entretiens. Les résultats montrent que le sentiment d’autoefficacité à persister en formation de ces étudiants serait soutenu par des stratégies volition-nelles regroupées en quatre axes : une gestion de leur contexte d’apprentissage, une gestion de leur contexte social, une régulation personnelle de leurs émotions et leur niveau d’autodétermination en formation.Show less >
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English abstract : [en]
Situated in the context of the hybridization of the nursing training institutes, this re-search focuses on the mechanisms at work between nursing students’ self-efficacy to persist in training and the volitional learning ...
Show more >Situated in the context of the hybridization of the nursing training institutes, this re-search focuses on the mechanisms at work between nursing students’ self-efficacy to persist in training and the volitional learning strategies used during their learning activities. Empirically, the aim was to verify the existence of a statistical link be-tween these two conceptual dimensions and to understand the nature of this link through interviews. The results show that self-efficacy to persist in training of these students had supported by volitional learning strategies grouped in four axes: a management of their learning context, a management of their social context, a personal regulation of their emotions and their level of self-determination in train-ing.Show less >
Show more >Situated in the context of the hybridization of the nursing training institutes, this re-search focuses on the mechanisms at work between nursing students’ self-efficacy to persist in training and the volitional learning strategies used during their learning activities. Empirically, the aim was to verify the existence of a statistical link be-tween these two conceptual dimensions and to understand the nature of this link through interviews. The results show that self-efficacy to persist in training of these students had supported by volitional learning strategies grouped in four axes: a management of their learning context, a management of their social context, a personal regulation of their emotions and their level of self-determination in train-ing.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Source :