« Échos apocalyptiques dans les Chansonniers ...
Document type :
Partie d'ouvrage
Title :
« Échos apocalyptiques dans les Chansonniers hispaniques de la Pré-Renaissance »
Author(s) :
Cartelet, Penelope [Auteur]
Université de Lille
Centre d'Études en Civilisations, Langues et Lettres Étrangères - ULR 4074 [CECILLE]
Institut universitaire de France [IUF]
Université de Lille
Centre d'Études en Civilisations, Langues et Lettres Étrangères - ULR 4074 [CECILLE]
Institut universitaire de France [IUF]
Scientific editor(s) :
Pénélope Cartelet et Michele Carini (dir.)
avec la collaboration de Javier Jurado, Elsa Kammerer et Luís Sobreira
avec la collaboration de Javier Jurado, Elsa Kammerer et Luís Sobreira
Book title :
Retours à l’Apocalypse. Héritage et hypertextualité dans les Mondes romans du Moyen Âge à nos jours
Publisher :
Presses du Septentrion
Publication date :
2024
Keyword(s) :
chansonniers castillans
Apocalypse 12
Pedro Imperial de Colunga
Alfonso Álvarez de Villasandino
Juan de Tapia
Gómez Manrique
réécriture poétique
millénarisme
Jugement dernier
humour
Apocalypse 12
Pedro Imperial de Colunga
Alfonso Álvarez de Villasandino
Juan de Tapia
Gómez Manrique
réécriture poétique
millénarisme
Jugement dernier
humour
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Littératures
French abstract :
La Castille du XVe siècle traverse une effervescence millénariste qui rend omniprésent l’hypertexte apocalyptique. Au-delà de l’abondance des textes de prédication et de propagande, le présent article se penche sur un ...
Show more >La Castille du XVe siècle traverse une effervescence millénariste qui rend omniprésent l’hypertexte apocalyptique. Au-delà de l’abondance des textes de prédication et de propagande, le présent article se penche sur un corpus d’une autre nature, celui des poèmes de cour conservés dans les multiples chansonniers du XVe siècle qui nous sont parvenus. En effet, l’Apocalypse y a également laissé bien des traces, dont il s’agira d’étudier l’ampleur et la nature. La thématique de l’effroyable Jugement dernier, évoqué dans le cadre d’appels à la correction morale, y est particulièrement présente. Cependant, ce n’est pas seulement la terreur de la destruction ou la menace de Dieu comme Juge impitoyable qui ressortent de ces poèmes. L’Apocalypse peut aussi y donner lieu à un jeu littéraire de réécriture poétique, comme le montre un échange de pregunta et respuesta entre fray Pedro Imperial de Colunga et Alfonso Álvarez de Villasandino consacré à la « Vision de la Femme et du Dragon » d’Ap 12, que l’article analyse plus en détail pour tenter de dégager les principales postures poétiques et eschatologiques adoptées face au livre johannique.Show less >
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English abstract : [en]
Fifteenth-century Castile was facing a millenarian effervescence that made apocalyptic hypertext omnipresent. Beyond the abundance of preaching and propaganda texts, this article looks at a different kind of corpus, that ...
Show more >Fifteenth-century Castile was facing a millenarian effervescence that made apocalyptic hypertext omnipresent. Beyond the abundance of preaching and propaganda texts, this article looks at a different kind of corpus, that of the court poems preserved in the many 15th-century songbooks that have come down to us. Indeed, the Book of Revelation has also left many traces there, the extent and nature of which will be studied. The theme of the dreadful Last Judgement, evoked in the context of calls for moral correction, is particularly present. However, it is not only the terror of destruction or the threat of God as a merciless Judge that emerge in these poems. The Revelation can also give rise to a literary game of poetic rewriting, as shown by an exchange of pregunta and respuesta between fray Pedro Imperial de Colunga and Alfonso Álvarez de Villasandino, dedicated to the “Vision of the Woman and the Dragon” of Rev 12, which the article analyses in greater detail in an attempt to identify the main poetic and eschatological postures adopted in front of the Johannine book.Show less >
Show more >Fifteenth-century Castile was facing a millenarian effervescence that made apocalyptic hypertext omnipresent. Beyond the abundance of preaching and propaganda texts, this article looks at a different kind of corpus, that of the court poems preserved in the many 15th-century songbooks that have come down to us. Indeed, the Book of Revelation has also left many traces there, the extent and nature of which will be studied. The theme of the dreadful Last Judgement, evoked in the context of calls for moral correction, is particularly present. However, it is not only the terror of destruction or the threat of God as a merciless Judge that emerge in these poems. The Revelation can also give rise to a literary game of poetic rewriting, as shown by an exchange of pregunta and respuesta between fray Pedro Imperial de Colunga and Alfonso Álvarez de Villasandino, dedicated to the “Vision of the Woman and the Dragon” of Rev 12, which the article analyses in greater detail in an attempt to identify the main poetic and eschatological postures adopted in front of the Johannine book.Show less >
Language :
Français
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Source :