Greek Archaic figuratives terracottas: ...
Document type :
Partie d'ouvrage
Title :
Greek Archaic figuratives terracottas: from identification to function
Author(s) :
Muller, Arthur [Auteur]
Institut universitaire de France [IUF]
École française d'Athènes [EfA]
Histoire, Archéologie et Littérature des Mondes Anciens - UMR 8164 [HALMA]
Comité des travaux historiques et scientifiques [CTHS]
Institut universitaire de France [IUF]
École française d'Athènes [EfA]
Histoire, Archéologie et Littérature des Mondes Anciens - UMR 8164 [HALMA]
Comité des travaux historiques et scientifiques [CTHS]
Scientific editor(s) :
J.M. Barringer, F. Lissarrague
Book title :
Images at the Crossroads. Media and Meaning in Greek Art. Edinburgh Leventis Studies 10
Publisher :
Edinburgh University Press
Publication place :
Edinburgh
Publication date :
2022
ISBN :
978-1-4744-8736-8
French abstract :
Terres cuites figurées de la Grèce archaïque : de l’identification à la fonctionLa lecture du répertoire si divers des figurines de terre cuite pose pour certains types iconographiques de difficiles problèmes, surtout ...
Show more >Terres cuites figurées de la Grèce archaïque : de l’identification à la fonctionLa lecture du répertoire si divers des figurines de terre cuite pose pour certains types iconographiques de difficiles problèmes, surtout dans la mesure où il s’agit de figures génériques, isolées sans contexte, à la différence des scènes représentées sur les vases, où l’interaction des personnages et le cadre figuré guident souvent l’interprétation. Après avoir exposé quelques contraintes qui découlent du procédé même de fabrication en série des figurines, j’évoquerai plus particulièrement les types iconographiques les plus fréquents de l’archaïsme mûr : la femme trônant, la korè debout, le banqueteur et le kouros, ainsi que les protomés féminines. Bien qu’elle n’ait jamais été argumentée, l’identification traditionnelle de ces types avec des divinités reste largement prégnante dans la recherche. Cependant, les contextes de trouvaille de ces figurines (en majorité des sanctuaires de divinités féminines et des tombes d’aôroi), les comparaisons avec des images plus explicites de la grande plastique ou de la peinture de vase, l’interprétation correcte d’attributs jusqu’à maintenant négligés ou mal interprétés, conduisent à reconnaître dans ces figurines de terre cuite des représentations conventionnelles de mortel(le)s dans leurs différents statuts sociaux et familiaux. Cette identification met sur la piste d’une fonction cohérente dans le sanctuaire et dans la tombe.Show less >
Show more >Terres cuites figurées de la Grèce archaïque : de l’identification à la fonctionLa lecture du répertoire si divers des figurines de terre cuite pose pour certains types iconographiques de difficiles problèmes, surtout dans la mesure où il s’agit de figures génériques, isolées sans contexte, à la différence des scènes représentées sur les vases, où l’interaction des personnages et le cadre figuré guident souvent l’interprétation. Après avoir exposé quelques contraintes qui découlent du procédé même de fabrication en série des figurines, j’évoquerai plus particulièrement les types iconographiques les plus fréquents de l’archaïsme mûr : la femme trônant, la korè debout, le banqueteur et le kouros, ainsi que les protomés féminines. Bien qu’elle n’ait jamais été argumentée, l’identification traditionnelle de ces types avec des divinités reste largement prégnante dans la recherche. Cependant, les contextes de trouvaille de ces figurines (en majorité des sanctuaires de divinités féminines et des tombes d’aôroi), les comparaisons avec des images plus explicites de la grande plastique ou de la peinture de vase, l’interprétation correcte d’attributs jusqu’à maintenant négligés ou mal interprétés, conduisent à reconnaître dans ces figurines de terre cuite des représentations conventionnelles de mortel(le)s dans leurs différents statuts sociaux et familiaux. Cette identification met sur la piste d’une fonction cohérente dans le sanctuaire et dans la tombe.Show less >
English abstract : [en]
Unlike the scenes depicted on vases, where the interaction of the characters and the figurative context often guide the interpretation, terracotta figurines are in their majority generic, isolated figures, without iconographic ...
Show more >Unlike the scenes depicted on vases, where the interaction of the characters and the figurative context often guide the interpretation, terracotta figurines are in their majority generic, isolated figures, without iconographic context: therefore their identification is most often difficult. The coroplastic production of the archaic period, including a large part of the 5th c., is widely dominated by four commonplace iconographic types, with no identifying characteristics: the enthroned woman, the standing girl or kore, the banqueter or symposiast, types to which must be added the female protomai. Although it has never been argued, the traditional identification of these types with deities remains largely predominant. But this supposes the polysemy of the images or the absence of intrinsic meaning.However, the finding contexts (mostly sanctuaries of female deities and graves of aôroi), the comparisons with more explicit images in other media (stone sculpture and reliefs, vase painting), the correct interpretation of the general attitude (standing, seated or reclining) and of generic attributes until now neglected or misinterpreted (headdresses, flowers and fruits, dove...), lead to recognizing in these terracottas conventional representations of mortals in their various family status: parthenos, nymphe and gyne for the feminine types, the citizen head of the oikos and the citizen in the making for the male types.This identification suggests a coherent meaning and function for these terracottas in both contexts, votive and funerary. By dedicating the statuette in the sanctuary, the dedicator placed the status to which he accessed under the protection of the divinity. By placing these statuettes in the tombs of the young dead, they were given the fulfilment of life of which death had deprived them.Show less >
Show more >Unlike the scenes depicted on vases, where the interaction of the characters and the figurative context often guide the interpretation, terracotta figurines are in their majority generic, isolated figures, without iconographic context: therefore their identification is most often difficult. The coroplastic production of the archaic period, including a large part of the 5th c., is widely dominated by four commonplace iconographic types, with no identifying characteristics: the enthroned woman, the standing girl or kore, the banqueter or symposiast, types to which must be added the female protomai. Although it has never been argued, the traditional identification of these types with deities remains largely predominant. But this supposes the polysemy of the images or the absence of intrinsic meaning.However, the finding contexts (mostly sanctuaries of female deities and graves of aôroi), the comparisons with more explicit images in other media (stone sculpture and reliefs, vase painting), the correct interpretation of the general attitude (standing, seated or reclining) and of generic attributes until now neglected or misinterpreted (headdresses, flowers and fruits, dove...), lead to recognizing in these terracottas conventional representations of mortals in their various family status: parthenos, nymphe and gyne for the feminine types, the citizen head of the oikos and the citizen in the making for the male types.This identification suggests a coherent meaning and function for these terracottas in both contexts, votive and funerary. By dedicating the statuette in the sanctuary, the dedicator placed the status to which he accessed under the protection of the divinity. By placing these statuettes in the tombs of the young dead, they were given the fulfilment of life of which death had deprived them.Show less >
Language :
Anglais
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Source :