"Même mes pauses consistent à réviser" : ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
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Title :
"Même mes pauses consistent à réviser" : la première année d'études de santé et ses "à-côtés"
Translated title :
“Even study breaks are for revising”: first year studies in a health sector degree and its “extras”
Author(s) :
Birolini, Christophe [Auteur]
Chamboredon, Audrey [Auteur]
Olivier, Alice [Auteur]
Centre Lillois d'Études et de Recherches Sociologiques et Économiques (CLERSE) - UMR 8019
van Zanten, Agnès [Auteur]
Chamboredon, Audrey [Auteur]
Olivier, Alice [Auteur]
Centre Lillois d'Études et de Recherches Sociologiques et Économiques (CLERSE) - UMR 8019
van Zanten, Agnès [Auteur]
Journal title :
Agora débats/jeunesses
Volume number :
2024/1
Pages :
115-130
Publisher :
L'Harmattan/Presses de Sciences Po
Publication date :
2024
ISSN :
1268-5666
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Sociologie
French abstract :
Cet article examine les activités « à côté » de la formation des étudiant·e·s en Parcours accès santé spécifique (PASS) à partir d’une enquête menée dans une université francilienne. Ces étudiant·e·s consacrent un temps ...
Show more >Cet article examine les activités « à côté » de la formation des étudiant·e·s en Parcours accès santé spécifique (PASS) à partir d’une enquête menée dans une université francilienne. Ces étudiant·e·s consacrent un temps conséquent au travail universitaire et organisent leurs « à-côtés » en lien avec celui-ci. Cet usage s’explique par l’enjeu de sélection pendant le PASS, les injonctions de l’entourage à placer les études au centre de leur vie et les socialisations familiales et scolaires préalables. Des variations existent néanmoins : les femmes et les étudiant·e·s de milieux populaires subordonnent moins leurs « à-côtés » aux études et en tirent moins de bénéfices.Show less >
Show more >Cet article examine les activités « à côté » de la formation des étudiant·e·s en Parcours accès santé spécifique (PASS) à partir d’une enquête menée dans une université francilienne. Ces étudiant·e·s consacrent un temps conséquent au travail universitaire et organisent leurs « à-côtés » en lien avec celui-ci. Cet usage s’explique par l’enjeu de sélection pendant le PASS, les injonctions de l’entourage à placer les études au centre de leur vie et les socialisations familiales et scolaires préalables. Des variations existent néanmoins : les femmes et les étudiant·e·s de milieux populaires subordonnent moins leurs « à-côtés » aux études et en tirent moins de bénéfices.Show less >
English abstract : [en]
This article explores the “extra” activities alongside studies in the PASS (Parcours accès santé spécifique) health programme, based on a study conducted in a university in the region around Paris. Students in this course ...
Show more >This article explores the “extra” activities alongside studies in the PASS (Parcours accès santé spécifique) health programme, based on a study conducted in a university in the region around Paris. Students in this course dedicate substantial time to university study and organise their “extras” around that. This usage can be explained by the selection process during the PASS year, injunctions from their social milieu for studies to be the centre of their lives, and also by prior family and academic socialisation. Variations nevertheless exist – women and students from working-class backgrounds make their “extras” less subordinate to their studies and reap fewer benefits from them.Show less >
Show more >This article explores the “extra” activities alongside studies in the PASS (Parcours accès santé spécifique) health programme, based on a study conducted in a university in the region around Paris. Students in this course dedicate substantial time to university study and organise their “extras” around that. This usage can be explained by the selection process during the PASS year, injunctions from their social milieu for studies to be the centre of their lives, and also by prior family and academic socialisation. Variations nevertheless exist – women and students from working-class backgrounds make their “extras” less subordinate to their studies and reap fewer benefits from them.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
Univ. Littoral Côte d’Opale
CNRS
Univ. Littoral Côte d’Opale
Collections :
Research team(s) :
Mondes du travail et mondes privés
Submission date :
2024-02-07T18:01:27Z
2024-02-17T13:43:12Z
2024-02-17T13:43:12Z