Le PISA : la stéréotypie d’une évaluation ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
DOI :
Permalink :
Title :
Le PISA : la stéréotypie d’une évaluation « informative » sur l’École
Author(s) :
Bart, Daniel [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Théodile-CIREL
Daunay, Bertrand [Auteur]

Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Théodile-CIREL
Daunay, Bertrand [Auteur]

Journal title :
Repères
Pages :
37-52
Publication date :
2024
ISSN :
0993-7625
Keyword(s) :
évaluation internationale
PISA
école
PISA
école
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Lancé à la fin des années 1990, le Programme international pour le suivi des acquis des élèves (PISA) s’est imposé comme une référence centrale dans le domaine des évaluations institutionnelles scolaires. Les données, ...
Show more >Lancé à la fin des années 1990, le Programme international pour le suivi des acquis des élèves (PISA) s’est imposé comme une référence centrale dans le domaine des évaluations institutionnelles scolaires. Les données, résultats ou classements du PISA, se retrouvent ainsi largement repris dans les débats scientifiques, politiques, médiatiques ou pédagogiques. À partir d’une analyse d’un corpus de textes du Programme, cet article montre cependant que sa visée informative peut être questionnée sous l’angle des stéréotypes sur l’École et ses acteurs que le discours du PISA contribue à construire.Show less >
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English abstract : [en]
The Programme for International Student Assessment (PISA), launched at the end of the 1990s, has become a key benchmark for institutional educational system assessments. PISA data, results and rankings are therefore widely ...
Show more >The Programme for International Student Assessment (PISA), launched at the end of the 1990s, has become a key benchmark for institutional educational system assessments. PISA data, results and rankings are therefore widely used in scientific, political, media and educational debates. Based on an analysis of PISA texts, this article shows, however, that its informative objective can be discussed in the light of the stereotypes that the Programme discourse tends to construct about schools and those involved in them.Show less >
Show more >The Programme for International Student Assessment (PISA), launched at the end of the 1990s, has become a key benchmark for institutional educational system assessments. PISA data, results and rankings are therefore widely used in scientific, political, media and educational debates. Based on an analysis of PISA texts, this article shows, however, that its informative objective can be discussed in the light of the stereotypes that the Programme discourse tends to construct about schools and those involved in them.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Source :
Submission date :
2024-07-13T06:45:52Z