V.E.Ga.S. : Un outil pour étudier la ...
Document type :
Communication dans un congrès avec actes
Title :
V.E.Ga.S. : Un outil pour étudier la morphologie des jeux vidéo
Author(s) :
Alvarez, Julian [Auteur]
Institut de recherche en informatique de Toulouse [IRIT]
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Djaouti, Damien [Auteur]
Université Toulouse - Jean Jaurès [UT2J]
Ghassempouri, Rashid [Auteur]
Université Toulouse - Jean Jaurès [UT2J]
Jessel, Jean Pierre [Auteur]
Real Expression Artificial Life [IRIT-REVA]
Méthel, Gilles [Auteur]
Laboratoire de Recherche en Audiovisuel [LARA]
Institut de recherche en informatique de Toulouse [IRIT]
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Djaouti, Damien [Auteur]
Université Toulouse - Jean Jaurès [UT2J]
Ghassempouri, Rashid [Auteur]
Université Toulouse - Jean Jaurès [UT2J]
Jessel, Jean Pierre [Auteur]
Real Expression Artificial Life [IRIT-REVA]
Méthel, Gilles [Auteur]
Laboratoire de Recherche en Audiovisuel [LARA]
Conference title :
International Digital Games Conference (GAMES 2006)
City :
Portalegre
Country :
Portugal
Start date of the conference :
2006-09
Keyword(s) :
Gameplay
Briques
Méthode expérimentale
Game design
Jeux vidéo
Morphologie
Taxinomie
Briques
Méthode expérimentale
Game design
Jeux vidéo
Morphologie
Taxinomie
English keyword(s) :
Bricks
Experimental Methods
Gameplay
Game design
Video Games
Morphology
Taxonomy
Experimental Methods
Gameplay
Game design
Video Games
Morphology
Taxonomy
HAL domain(s) :
Informatique [cs]
French abstract :
L'objectif de cet article est de présenter l'outil V.E.Ga.S., qui permet de classer les jeux vidéo, d'étudier leur nature et de corroborer des hypothèses par une approche pragmatique. L'approche s'inspire de la méthodologie ...
Show more >L'objectif de cet article est de présenter l'outil V.E.Ga.S., qui permet de classer les jeux vidéo, d'étudier leur nature et de corroborer des hypothèses par une approche pragmatique. L'approche s'inspire de la méthodologie de Vladimir Propp, qui a classé les Contes russes à l'époque, ainsi que des travaux et de l'approche « itérative » des concepteurs de jeux Katie Salen et Eric Zimmerman. La démarche consiste à étudier un nombre significatif de jeux vidéo afin d'indexer leur composition en « briques » élémentaires. En basant notre étude sur ces « briques » et en les croisant avec d'autres domaines, nous tenterons de classer et d'étudier les jeux vidéo. Nous espérons ainsi pouvoir disposer d'éléments qui contribueront à la recherche de la « discipline émergente du Game design ».Show less >
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English abstract : [en]
The aim of this article is to present V.E.Ga.S tool, which intends to classify video games, study their nature and to corroborate hypothesis by a pragmatic approach. The approach has been inspired by the methodology of ...
Show more >The aim of this article is to present V.E.Ga.S tool, which intends to classify video games, study their nature and to corroborate hypothesis by a pragmatic approach. The approach has been inspired by the methodology of Vladimir Propp, who has classified Russian Tales at the time, as well as on the works and the "iterative" approach of the game designers Katie Salen and Eric Zimmerman. The approach consists in studying a significant number of video games in order to index their composition of elementary "bricks". Basing our study on this "bricks" and crossing them with other fields, we will try to classify and study video games. We thus hope to be able to have at our disposal, elements which will contribute to the research of the "emerging discipline of Game design".Show less >
Show more >The aim of this article is to present V.E.Ga.S tool, which intends to classify video games, study their nature and to corroborate hypothesis by a pragmatic approach. The approach has been inspired by the methodology of Vladimir Propp, who has classified Russian Tales at the time, as well as on the works and the "iterative" approach of the game designers Katie Salen and Eric Zimmerman. The approach consists in studying a significant number of video games in order to index their composition of elementary "bricks". Basing our study on this "bricks" and crossing them with other fields, we will try to classify and study video games. We thus hope to be able to have at our disposal, elements which will contribute to the research of the "emerging discipline of Game design".Show less >
Language :
Anglais
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
Source :
Files
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