Depicting identity or emotion? Clairon vs. ...
Type de document :
Partie d'ouvrage: Chapitre
URL permanente :
Titre :
Depicting identity or emotion? Clairon vs. Dumesnil at the Salon of the Louvre
Titre traduit :
L’expérience sensorielle dans les expositions d’art au XVIIIe siècle
Auteur(s) :
Titre de l’ouvrage :
The Sensory Experience in 18th Century Art Exhibitions
Titre du fascicule / de la collection :
Passages online
Pagination :
82-96
Éditeur :
arthistoricum.net
Lieu de publication :
Heidelberg
Date de publication :
2024
ISBN :
978-3-98501-154-4
Mot(s)-clé(s) :
Exposition
actrice
expressivité
sensorialité
Carle Vanloo
Donat Nonotte
Hippolyte Clairon
Marie-François Dumesnil
actrice
expressivité
sensorialité
Carle Vanloo
Donat Nonotte
Hippolyte Clairon
Marie-François Dumesnil
Mot(s)-clé(s) en anglais :
Exhibition
actress
expressiveness
sensoriality
Carle Vanloo
Donat Nonotte
Hippolyte Clairon
Marie-Françoise Dumesnil
actress
expressiveness
sensoriality
Carle Vanloo
Donat Nonotte
Hippolyte Clairon
Marie-Françoise Dumesnil
Discipline(s) HAL :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
Sciences de l'Homme et Société/Histoire
Sciences de l'Homme et Société/Histoire
Résumé :
Aux Salons du Louvre de 1755 et de 1759 ont été exposés les portraits de deux actrices rivales : celui de Marie-Françoise Dumesnil en « Agrippine » par Donat Nonotte suivi par celui d’Hippolyte Clairon en « Médée » par ...
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Résumé en anglais : [en]
At the 1755 and 1759 Louvre Salons, portraits of two rival actresses were exhibited: that of Marie-Françoise Dumesnil as ‘Agrippina’ by Donat Nonotte, followed by that of Hippolyte Clairon as ‘Medea’ by Carle Van Loo. ...
Lire la suite >At the 1755 and 1759 Louvre Salons, portraits of two rival actresses were exhibited: that of Marie-Françoise Dumesnil as ‘Agrippina’ by Donat Nonotte, followed by that of Hippolyte Clairon as ‘Medea’ by Carle Van Loo. Through these two paintings, the study shows how the two painters chose to immortalise the theatrical expressiveness of their respective models. Using the testimonies and criticisms of the time, the article then compares the sensory experience of the spectators according to whether they observe the actors in a visual and sound spectacle in the theatre or whether they discover the painted representation of these same actors in the Louvre Salon. Finally, the author demonstrates that the two paintings relate to each other over a time interval of four years, illustrating the competition between the two actresses, but also between the two painters.Lire moins >
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Langue :
Anglais
Audience :
Internationale
Vulgarisation :
Non
Établissement(s) :
Université de Lille
CNRS
CNRS
Date de dépôt :
2024-11-15T09:44:49Z
2024-11-27T16:10:21Z
2024-11-27T16:18:14Z
2024-11-27T16:19:32Z
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