Développer la pensée informatique à travers ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
DOI :
Title :
Développer la pensée informatique à travers la conception de jeux vidéo éducatifs
Author(s) :
Ledu, Jérémy [Auteur]
Centre de Recherche sur les Médiations [Crem]
Alvarez, Julian [Auteur]
Institut national supérieur du professorat et de l'éducation - Académie de Lille - Hauts-de-France [INSPE LHdF]
Immersive factory [France]
Ludoscience : Studying Video Games [Ludoscience]
Centre de Recherche en Informatique, Signal et Automatique de Lille - UMR 9189 [CRIStAL]
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Schmitt, Daniel [Auteur]
Centre de Recherche sur les Médiations [Crem]
Centre de Recherche sur les Médiations [Crem]
Alvarez, Julian [Auteur]
Institut national supérieur du professorat et de l'éducation - Académie de Lille - Hauts-de-France [INSPE LHdF]
Immersive factory [France]
Ludoscience : Studying Video Games [Ludoscience]
Centre de Recherche en Informatique, Signal et Automatique de Lille - UMR 9189 [CRIStAL]
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Schmitt, Daniel [Auteur]
Centre de Recherche sur les Médiations [Crem]
Journal title :
Distances et Médiations des Savoirs
Varia
Varia
Pages :
[En ligne]
Publisher :
CNED-Centre national d'enseignement à distance
Publication date :
2024-12-18
ISSN :
2264-7228
Keyword(s) :
Compétences du xxie siècle
Ludopédagogie
Serious Game
Game design
Constructionnisme
Pensée informatique
Ludopédagogie
Serious Game
Game design
Constructionnisme
Pensée informatique
English keyword(s) :
Serious Game
Game design
Constructionism
Computational Thinking
21st century skills
Ludopedagogy
Edutainment
Game design
Constructionism
Computational Thinking
21st century skills
Ludopedagogy
Edutainment
HAL domain(s) :
Informatique [cs]
Sciences de l'Homme et Société/Education
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
Sciences de l'Homme et Société/Education
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
French abstract :
La place des jeux vidéo dans les loisirs quotidiens des enfants s’accroît. Leur utilisation en tant que support pédagogique semble un bon moyen de lutter contre la baisse de motivation observée chez les élèves comme la ...
Show more >La place des jeux vidéo dans les loisirs quotidiens des enfants s’accroît. Leur utilisation en tant que support pédagogique semble un bon moyen de lutter contre la baisse de motivation observée chez les élèves comme la perte de sens dans les apprentissages. L’approche constructionniste proposée par Papert vise à explorer la création de jeux vidéo par les apprenants. Plusieurs études ont montré qu’elle s’associait à un développement de la pensée informatique. Une récente méta-analyse tempère pourtant ces conclusions du fait d’une carence de preuves quantitatives associées (Denner et al., 2019). Cet article se propose d’identifier les façons optimales d’intégrer les activités de conception de jeux vidéo à l’école en France en vue de développer la pensée informatique. À partir d’une analyse de la littérature et d’une phase de test réalisée au sein d’un groupe de 50 élèves, un programme de recherche expérimental a été mis au point : le « Educational Game & Play Design Project ». Il a été proposé à des dizaines d’écoles françaises à partir de la rentrée scolaire 2022. Son objectif est de permettre aux élèves participants de renforcer leurs compétences du xxie siècle, pensée informatique en tête. Lire l'article : https://journals.openedition.org/dms/10697Show less >
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English abstract : [en]
Video games are becoming an increasingly important part of children’s daily leisure activities. Their use as an educational tool seems to be a good way to combat the decline in motivation and the loss of meaning in learning ...
Show more >Video games are becoming an increasingly important part of children’s daily leisure activities. Their use as an educational tool seems to be a good way to combat the decline in motivation and the loss of meaning in learning that has been observed among students. The constructionist approach proposed by Papert aims to explore the creation of video games by learners. Several studies have shown that it is associated with the development of computational thinking. However, a recent meta-analysis has tempered these conclusions due to a lack of relevant quantitative evidence (Denner et al., 2019). This article aims to identify the optimal way to integrate video game design activities in French schools, with a view to developing computational thinking. Based on a literature review and a test phase carried out with a group of 50 students, an experimental research programme has been developed: the “Educational Game & Play Design Project.” It has been offered to dozens of French schools since the start of the 2022 school year. Its aim is to enable participating students to strengthen their 21st century skills, starting with computational thinking. Read Paper: https://journals.openedition.org/dms/10697Show less >
Show more >Video games are becoming an increasingly important part of children’s daily leisure activities. Their use as an educational tool seems to be a good way to combat the decline in motivation and the loss of meaning in learning that has been observed among students. The constructionist approach proposed by Papert aims to explore the creation of video games by learners. Several studies have shown that it is associated with the development of computational thinking. However, a recent meta-analysis has tempered these conclusions due to a lack of relevant quantitative evidence (Denner et al., 2019). This article aims to identify the optimal way to integrate video game design activities in French schools, with a view to developing computational thinking. Based on a literature review and a test phase carried out with a group of 50 students, an experimental research programme has been developed: the “Educational Game & Play Design Project.” It has been offered to dozens of French schools since the start of the 2022 school year. Its aim is to enable participating students to strengthen their 21st century skills, starting with computational thinking. Read Paper: https://journals.openedition.org/dms/10697Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
Source :