A port-Hamiltonian framework for operator ...
Type de document :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Titre :
A port-Hamiltonian framework for operator force assisting systems: Application to the design of helicopter flight controls
Auteur(s) :
Touron, Matthieu [Auteur]
Laboratoire d’Ingénierie des Systèmes Physiques et Numériques [LISPEN]
Dieulot, Jean-Yves [Auteur]
Polytech'Montpellier
Centre de Recherche en Informatique, Signal et Automatique de Lille - UMR 9189 [CRIStAL]
Méthodes et Outils pour la Conception Intégrée de Systèmes [MOCIS]
Gomand, Julien [Auteur]
Laboratoire d’Ingénierie des Systèmes Physiques et Numériques [LISPEN]
Barre, Pierre-Jean [Auteur]
Laboratoire d’Ingénierie des Systèmes Physiques et Numériques [LISPEN]
Laboratoire d’Ingénierie des Systèmes Physiques et Numériques [LISPEN]
Dieulot, Jean-Yves [Auteur]
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Polytech'Montpellier
Centre de Recherche en Informatique, Signal et Automatique de Lille - UMR 9189 [CRIStAL]
Méthodes et Outils pour la Conception Intégrée de Systèmes [MOCIS]
Gomand, Julien [Auteur]
Laboratoire d’Ingénierie des Systèmes Physiques et Numériques [LISPEN]
Barre, Pierre-Jean [Auteur]
Laboratoire d’Ingénierie des Systèmes Physiques et Numériques [LISPEN]
Titre de la revue :
Aerospace Science and Technology
Pagination :
493-501
Éditeur :
Elsevier
Date de publication :
2018-01
ISSN :
1270-9638
Mot(s)-clé(s) en anglais :
Port-Hamiltonian
Helicopter Flight-axis control
Assisting system Passivity
Helicopter Flight-axis control
Assisting system Passivity
Discipline(s) HAL :
Sciences de l'ingénieur [physics]
Résumé en anglais : [en]
An energetic representation of helicopter flight controls, viewed as an Operator Assisting System, is proposed within the Port-Hamiltonian framework. The assisting controller modifies the dynamical behavior between the ...
Lire la suite >An energetic representation of helicopter flight controls, viewed as an Operator Assisting System, is proposed within the Port-Hamiltonian framework. The assisting controller modifies the dynamical behavior between the pilot stick and the swashplate, linked through a Continuous Variable Transmission, by enforcing force scaling and providing appropriate force feedback to the operator. Generic sufficient conditions are given on the assistance location and structure which allow the assisted system to bedissipative, hence providing nice stability and power scaling properties. Results are applied to the design of an assistance for a simplified flight control system. Simulations show the relevance of the method and are compared to real-life results.Lire moins >
Lire la suite >An energetic representation of helicopter flight controls, viewed as an Operator Assisting System, is proposed within the Port-Hamiltonian framework. The assisting controller modifies the dynamical behavior between the pilot stick and the swashplate, linked through a Continuous Variable Transmission, by enforcing force scaling and providing appropriate force feedback to the operator. Generic sufficient conditions are given on the assistance location and structure which allow the assisted system to bedissipative, hence providing nice stability and power scaling properties. Results are applied to the design of an assistance for a simplified flight control system. Simulations show the relevance of the method and are compared to real-life results.Lire moins >
Langue :
Anglais
Vulgarisation :
Non
Collections :
Source :
Fichiers
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