Adapter pour enseigner ? Vers la construction ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
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Title :
Adapter pour enseigner ? Vers la construction du concept d'adaptation
Translated title :
Adapting in order to teach? Towards the construction of the concept of adaptation
Author(s) :
MONFROY, BRIGITTE [Auteur]
Centre Lillois d'Études et de Recherches Sociologiques et Économiques (CLERSE) - UMR 8019
Centre Lillois d'Études et de Recherches Sociologiques et Économiques (CLERSE) - UMR 8019
Journal title :
Recherches en Didactiques
Volume number :
15
Pages :
91-109
Publisher :
Université de Lille
Publication date :
2013
ISSN :
2608-0958
Keyword(s) :
Adaptation (des contenus d'enseignement)
Enseignants "mobilisés"
Inégalités scolaires
Conceptualisation
Transposition didactique
Enseignants "mobilisés"
Inégalités scolaires
Conceptualisation
Transposition didactique
English keyword(s) :
Adaptation (contents of teaching)
"Mobilized" teachers
School disparities
Conceptualization
Didactic Transposition
"Mobilized" teachers
School disparities
Conceptualization
Didactic Transposition
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Sociologie
French abstract :
L'intention de l'article est de questionner le terme d'adaptation tel qu'il est employé par les enseignants et par les sociologues. L'analyse des discours d'enseignants « mobilisés » montre en effet une notion connotée ...
Show more >L'intention de l'article est de questionner le terme d'adaptation tel qu'il est employé par les enseignants et par les sociologues. L'analyse des discours d'enseignants « mobilisés » montre en effet une notion connotée positivement et constitutive de leur engagement alors que les travaux des sociologues, dont l'objectif est d'approcher les processus de production des inégalités scolaires à partir de l'étude des modalités concrètes que prend la transmission des connaissances en classe, définissent l'adaptation comme un ensemble de modes de penser et de faire conduisant les enseignants à réduire les ambitions et les exigences scolaires face aux élèves faibles et/ou d'origine populaire. Dans ces usages variés du terme d'adaptation réside une notion encore peu conceptualisée. Ce constat nous conduira à proposer une définition de l'adaptation nécessitant dans son approche une collaboration plus étroite entre sociologues et didacticiens.Show less >
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English abstract : [en]
The intention of the article is to question the term adaptation such as it is used by the teachers and by the sociologists. The analysis of the speeches of teachers « mobilized » indeed show a notion connoted positively ...
Show more >The intention of the article is to question the term adaptation such as it is used by the teachers and by the sociologists. The analysis of the speeches of teachers « mobilized » indeed show a notion connoted positively and essential of their commitment while the works of the sociologists, which the objective is to approach the processes of production of the school disparities from the study of the concrete methods which takes the transmission of the knowledge in class, define the adaptation as a set of modes to think and to make leading the teachers to reduce the ambitions and the school requirements in front of weak pupils and/or of popular origin. In these uses varied by the term adaptation lie a notion still little conceptualized. This report will lead us to propose a definition of adaptation requiring in its approach a more narrow collaboration between sociologists and didacticiens.Show less >
Show more >The intention of the article is to question the term adaptation such as it is used by the teachers and by the sociologists. The analysis of the speeches of teachers « mobilized » indeed show a notion connoted positively and essential of their commitment while the works of the sociologists, which the objective is to approach the processes of production of the school disparities from the study of the concrete methods which takes the transmission of the knowledge in class, define the adaptation as a set of modes to think and to make leading the teachers to reduce the ambitions and the school requirements in front of weak pupils and/or of popular origin. In these uses varied by the term adaptation lie a notion still little conceptualized. This report will lead us to propose a definition of adaptation requiring in its approach a more narrow collaboration between sociologists and didacticiens.Show less >
Language :
Français
Audience :
Non spécifiée
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
Univ. Littoral Côte d’Opale
CNRS
Univ. Littoral Côte d’Opale
Collections :
Research team(s) :
Ancrages et dynamiques comparés du politique
Submission date :
2018-10-26T12:47:40Z
2023-06-14T12:53:00Z
2023-06-14T12:53:00Z