Les femmes dans les métiers d'art des ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
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Title :
Les femmes dans les métiers d'art des Pays-Bas bourguignons au xve siècle
Author(s) :
Journal title :
Clio. Femmes, Genre, Histoire
Pages :
231-254
Publisher :
Belin
Publication date :
2011-12-31
ISSN :
1252-7017
Keyword(s) :
XVth century
Artistic trades
Statutes
Genders' Studies
Artisans
Bruges
Illuminators
Saint-Luc guild
Bookstores
Book trade
Paris
Burgundian Low countries
Cities of Northern France
Artistic trades
Statutes
Genders' Studies
Artisans
Bruges
Illuminators
Saint-Luc guild
Bookstores
Book trade
Paris
Burgundian Low countries
Cities of Northern France
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
Recent studies have shown that women took an active part in economic activity throughout the Middle Ages. Art historians have ignored, however, the role they played in the artistic production of the time even though the ...
Show more >Recent studies have shown that women took an active part in economic activity throughout the Middle Ages. Art historians have ignored, however, the role they played in the artistic production of the time even though the study of an artist's or a milieu's production clearly shows, thanks to the sources and works involved, that they were present at every stage of the process. This article highlight their activities in artistic trades through an analysis of the Saint-Luc guild rules from fourteen cities of Northern France, Flanders, Hainaut and Brabant and the registers of the book trade guild of Bruges. Women appear as \u2018maîtresses', persons having passed a master's degree in this craft, and were not restricted to jobs devoted to their sex. As a result, they ran workshops, either with their husbands or on their own (single or widowed), and occasionally trained young boys and girls in the trade. They were also the first victims of economic crises.Show less >
Show more >Recent studies have shown that women took an active part in economic activity throughout the Middle Ages. Art historians have ignored, however, the role they played in the artistic production of the time even though the study of an artist's or a milieu's production clearly shows, thanks to the sources and works involved, that they were present at every stage of the process. This article highlight their activities in artistic trades through an analysis of the Saint-Luc guild rules from fourteen cities of Northern France, Flanders, Hainaut and Brabant and the registers of the book trade guild of Bruges. Women appear as \u2018maîtresses', persons having passed a master's degree in this craft, and were not restricted to jobs devoted to their sex. As a result, they ran workshops, either with their husbands or on their own (single or widowed), and occasionally trained young boys and girls in the trade. They were also the first victims of economic crises.Show less >
English abstract : [en]
Les études récentes ont montré que les femmes ont participé, tout au long du Moyen Age, à l'activité économique. Pourtant, leur place dans la production artistique médiévale est généralement ignorée des historiens de l'art, ...
Show more >Les études récentes ont montré que les femmes ont participé, tout au long du Moyen Age, à l'activité économique. Pourtant, leur place dans la production artistique médiévale est généralement ignorée des historiens de l'art, alors même que l'étude de la production d'un artiste ou d'un milieu montre clairement, par les sources et les œuvres, qu'elles ont été présentes à chaque étape du processus de création. La confrontation de la norme à la pratique, par l'analyse de la réglementation de la gilde de Saint-Luc de quatorze villes (Nord, Flandre, Hainaut et Brabant) et des registres d'inscription à la gilde des métiers du livre brugeois, a permis de mettre en perspective les activités des femmes dans les métiers d'art. Elles apparaissent comme maîtresses, ayant passé la maîtrise du métier \u2013 et pas seulement de métiers dits féminins \u2013, dirigeant l'atelier, aux côtés du mari ou seules (célibataires ou veuves) apprenties, formant parfois des garçons ou des filles au métier. Elles sont aussi les premières victimes des crises économiques.Show less >
Show more >Les études récentes ont montré que les femmes ont participé, tout au long du Moyen Age, à l'activité économique. Pourtant, leur place dans la production artistique médiévale est généralement ignorée des historiens de l'art, alors même que l'étude de la production d'un artiste ou d'un milieu montre clairement, par les sources et les œuvres, qu'elles ont été présentes à chaque étape du processus de création. La confrontation de la norme à la pratique, par l'analyse de la réglementation de la gilde de Saint-Luc de quatorze villes (Nord, Flandre, Hainaut et Brabant) et des registres d'inscription à la gilde des métiers du livre brugeois, a permis de mettre en perspective les activités des femmes dans les métiers d'art. Elles apparaissent comme maîtresses, ayant passé la maîtrise du métier \u2013 et pas seulement de métiers dits féminins \u2013, dirigeant l'atelier, aux côtés du mari ou seules (célibataires ou veuves) apprenties, formant parfois des garçons ou des filles au métier. Elles sont aussi les premières victimes des crises économiques.Show less >
Language :
Anglais
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
CNRS
Université de Lille
Université de Lille
Submission date :
2021-04-02T14:12:45Z