Transmission et changements des motifs ...
Document type :
Autre communication scientifique (congrès sans actes - poster - séminaire...): Communication dans un congrès sans actes
Permalink :
Title :
Transmission et changements des motifs occidentaux d'iconographie religieuse
Translated title :
Transmission and Changes of the Patterns in Western Religious Iconography
Author(s) :
Laporte-Eftekharian, Sarah [Auteur]
Conference title :
Civilisation(s) - Méditerranée et au-delà
Conference organizers(s) :
MUCEM
City :
Marseille
Country :
France
Start date of the conference :
2014-06-26
Keyword(s) :
Reformation
Northern Europe
16th century
Antwerp
Amsterdam
Prints
Iconographic patterns
Orthodox culture
Armenian culture
Réforme
Europe du Nord
XVIe siècle
Anvers
Gravures
Motifs iconographiques
Culture orthodoxe
Culture arménienne
Northern Europe
16th century
Antwerp
Amsterdam
Prints
Iconographic patterns
Orthodox culture
Armenian culture
Réforme
Europe du Nord
XVIe siècle
Anvers
Gravures
Motifs iconographiques
Culture orthodoxe
Culture arménienne
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
In the second part of the 16th century, Northern Europe was one of the main scenes of confrontation between Reformation and Counter-Reformation. The competition of ideas has also found its expression in the visual arts: ...
Show more >In the second part of the 16th century, Northern Europe was one of the main scenes of confrontation between Reformation and Counter-Reformation. The competition of ideas has also found its expression in the visual arts: the cities of Antwerp and Amsterdam were among the most famous for their number of printers and publishers as well as for their painters, draughtsmen and engravers. It is not surprising that this area was the place of origin of many new iconographic patterns. Examples of dissemination of some of them among the Eastern and Mediterranean parts of the European continent and beyond will be presented, by analysing works of art and religious artefacts belonging to Orthodox and Armenian cultures to be found in museums or private collections. The lecture will focus in particular on the process of translation (from a technical, an aesthetical or a theological point of view) which these religious patterns undergo when adopted in other cultural areas.Show less >
Show more >In the second part of the 16th century, Northern Europe was one of the main scenes of confrontation between Reformation and Counter-Reformation. The competition of ideas has also found its expression in the visual arts: the cities of Antwerp and Amsterdam were among the most famous for their number of printers and publishers as well as for their painters, draughtsmen and engravers. It is not surprising that this area was the place of origin of many new iconographic patterns. Examples of dissemination of some of them among the Eastern and Mediterranean parts of the European continent and beyond will be presented, by analysing works of art and religious artefacts belonging to Orthodox and Armenian cultures to be found in museums or private collections. The lecture will focus in particular on the process of translation (from a technical, an aesthetical or a theological point of view) which these religious patterns undergo when adopted in other cultural areas.Show less >
English abstract : [en]
Dans la seconde moitié du XVIe siècle, l'Europe du Nord était l'une des scènes de confrontation principales entre les tenants de la Réforme et la Contre-Réforme. La compétition des idées avait également lieu dans les arts ...
Show more >Dans la seconde moitié du XVIe siècle, l'Europe du Nord était l'une des scènes de confrontation principales entre les tenants de la Réforme et la Contre-Réforme. La compétition des idées avait également lieu dans les arts visuels : les cités d'Anvers et Amsterdam faisaient partie des plus importantes dans ce domaine grâce à leurs nombreux imprimeurs et éditeurs, mais aussi peintres, dessinateurs et graveurs. Il n'est donc pas surprenant qu'elles soient à l'origine de l'apparition de nombreux nouveaux motifs iconographiques. Des exemples de la diffusion de certains de ces modèles en Méditerranée orientale seront présentés dans cette communication grâce à l'analyse d'œuvres d'art et d'objets religieux appartenant aux cultures orthodoxes et arméniennes. Nous nous focaliserons notamment sur le processus de traduction, d'un point de vue technique, esthétique et théologique, que ces motifs religieux subissent lors de leur adoption dans d'autres aires culturelles que celle dont ils sont issus.Show less >
Show more >Dans la seconde moitié du XVIe siècle, l'Europe du Nord était l'une des scènes de confrontation principales entre les tenants de la Réforme et la Contre-Réforme. La compétition des idées avait également lieu dans les arts visuels : les cités d'Anvers et Amsterdam faisaient partie des plus importantes dans ce domaine grâce à leurs nombreux imprimeurs et éditeurs, mais aussi peintres, dessinateurs et graveurs. Il n'est donc pas surprenant qu'elles soient à l'origine de l'apparition de nombreux nouveaux motifs iconographiques. Des exemples de la diffusion de certains de ces modèles en Méditerranée orientale seront présentés dans cette communication grâce à l'analyse d'œuvres d'art et d'objets religieux appartenant aux cultures orthodoxes et arméniennes. Nous nous focaliserons notamment sur le processus de traduction, d'un point de vue technique, esthétique et théologique, que ces motifs religieux subissent lors de leur adoption dans d'autres aires culturelles que celle dont ils sont issus.Show less >
Language :
Français
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
CNRS
Université de Lille
Université de Lille
Submission date :
2021-04-02T14:53:16Z