Déterminants de la communication soignant-soigné ...
Document type :
Habilitation à diriger des recherches
Permalink :
Title :
Déterminants de la communication soignant-soigné et changements de comportement
English title :
Determinants of healthcare professionnal- chronic ill people Communication and Behavioral Changes
Author(s) :
Thesis director(s) :
Vaiva, Guillaume
Defence date :
2020-07-09
Jury president :
Dervaux, Alain
Accredited body :
Université de Lille
Doctoral school :
École doctorale Biologie Santé de Lille
Research partners :
Lille Neuroscience & Cognition Centre (LiNC), INSERM U-1172
Keyword(s) :
Relations médecin-patient
Médecine générale -- Pratique
Maladies chroniques
Addictions
Sexualité
Médecine générale -- Pratique
Maladies chroniques
Addictions
Sexualité
English keyword(s) :
Doctor-patient relationships
Family medecine -- Practice
Chronic diseases
Addictions
Sexuality
Family medecine -- Practice
Chronic diseases
Addictions
Sexuality
French abstract :
Les apprentissages en situations informelles sont une source majoritaire d’apprentissage permettant à la personne de communiquer, de s’adapter et donner du sens à son environnement. Ces apprentissages se font tout au long ...
Show more >Les apprentissages en situations informelles sont une source majoritaire d’apprentissage permettant à la personne de communiquer, de s’adapter et donner du sens à son environnement. Ces apprentissages se font tout au long et au large de la vie de la personne. Dans un contexte de santé, l’apparition de la maladie et sa persistante sont des occasions d’apprentissages le plus souvent inédits et pouvant également mobiliser des apprentissages antérieurs. Certaines périodes comme celles liées aux « turbulences identitaires » sont particulièrement propices à de tels apprentissages qui peuvent modifier ou renforcer certains comportements. Ces derniers participent à la dynamique identitaire qui évolue dans un environnement écologique interactif. Pour communiquer de manière efficiente avec la personne atteinte de maladie chronique, le soignant (qui est dans sa propre dynamique identitaire) prend en compte l’axe synchronique (micro, méso et macrosystème) et l’axe diachronique (dynamique identitaire). La communication, processus complexe, met en jeu de nombreux paramètres et dépasse la simple transmission d’un message allant d’un émetteur à un récepteur.Show less >
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English abstract : [en]
Learning in informal situations is a major source of apprenticeship and allows individuals to communicate, to adapt oneself and to give sense to his or her environment. These informal learnings occur along the whole life ...
Show more >Learning in informal situations is a major source of apprenticeship and allows individuals to communicate, to adapt oneself and to give sense to his or her environment. These informal learnings occur along the whole life of an individual. In a context of health, the appearance of illness and its persistence are often new opportunities to learn by mobilizing prior learnings. Certain periods, especially those of “identity turmoil”, are conducive to informal learnings, likely to modify or reinforce certain behaviors. These learnings contribute to the identity dynamic, which is evolving in an interactive ecological environment. To communicate efficiently with chronic ill people, healthcare professionals (on his or her own turn in an ongoing identity dynamic) takes into account the synchronic axe (micro-, meso-, and macrosystem) and the diachronic axe (identity dynamic). The complex process of communication involves many parameters and exceeds the simple transmission of a message sent from an emitter to a receiver.Show less >
Show more >Learning in informal situations is a major source of apprenticeship and allows individuals to communicate, to adapt oneself and to give sense to his or her environment. These informal learnings occur along the whole life of an individual. In a context of health, the appearance of illness and its persistence are often new opportunities to learn by mobilizing prior learnings. Certain periods, especially those of “identity turmoil”, are conducive to informal learnings, likely to modify or reinforce certain behaviors. These learnings contribute to the identity dynamic, which is evolving in an interactive ecological environment. To communicate efficiently with chronic ill people, healthcare professionals (on his or her own turn in an ongoing identity dynamic) takes into account the synchronic axe (micro-, meso-, and macrosystem) and the diachronic axe (identity dynamic). The complex process of communication involves many parameters and exceeds the simple transmission of a message sent from an emitter to a receiver.Show less >
Language :
Anglais
Français
Français
Collections :
Submission date :
2021-06-28T14:58:44Z
Files
- HDR_MESSAADI_Nassir_Mémoire.pdf
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