Le rôle du rapport au métier dans la ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
Title :
Le rôle du rapport au métier dans la construction d’incidents en classe. Le cas des professeurs débutants en contextes populaires
Author(s) :
Carra, Cecile [Auteur]
Université d'Artois [UA]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Boxberger, Clémence [Auteur]
Université d'Artois [UA]
Lille économie management - UMR 9221 [LEM]
Boxberger, Clémence [Auteur]
Journal title :
Terrains et Travaux : Revue de Sciences Sociales
Pages :
129-151
Publisher :
ENS Cachan
Publication date :
2018
ISSN :
1627-9506
Keyword(s) :
enseignants débutants
rapport au métier
approche interactionniste
élèves de contextes populaires
rapport au métier
approche interactionniste
élèves de contextes populaires
English keyword(s) :
relationship with the profession
interactionist approach
low-income context pupils
incidents
beginner teachers
interactionist approach
low-income context pupils
incidents
beginner teachers
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Sociologie
French abstract :
Les microruptures à l’ordre scolaire font partie du quotidien des classes. Elles constituent un terreau favorable à la naissance d’incidents, a fortiori dans les classes des enseignants débutants. L’analyse s’inscrit dans ...
Show more >Les microruptures à l’ordre scolaire font partie du quotidien des classes. Elles constituent un terreau favorable à la naissance d’incidents, a fortiori dans les classes des enseignants débutants. L’analyse s’inscrit dans une perspective interactionniste et repose sur le traitement de données filmées (observations dans des classes de jeunes professeurs et entretiens d’autoconfrontation avec ces derniers). Elle met au jour la construction des incidents au regard des dimensions socioscolaires de la confrontation, mais aussi d’un rapport contrarié au métier qui se décline dans une mise en scène de l’autorité conduisant à l’escalade des sanctions. L’ampleur prise par les microruptures à l’ordre scolaire lors du cours d’action, éprouve en effet profondément l’enseignant, tout autant que le rôle qu’il est amené à jouer in situ le déstabilise, tant il est éloigné de sa conception du métier, de l’enseignant idéal et de sa propre image.Show less >
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English abstract : [en]
Mini-interruptions in schools are part and parcel of the daily life of classrooms. They represent a breeding ground for incidents, especially in beginner teachers’ classrooms. The analysis is part of an interactionist ...
Show more >Mini-interruptions in schools are part and parcel of the daily life of classrooms. They represent a breeding ground for incidents, especially in beginner teachers’ classrooms. The analysis is part of an interactionist approach based on studying filmed datas generated by observing young teachers in class as well as during self-confrontation discussions with them. It shows a construction of incidents against a backdrop of socio-academic confrontation, and a relationship with the profession, resulting in an assertion of authority which, in turn, leads to an increase in punishment. The importance of mini-interruptions in school life during the teaching process has a deep affect on teachers themselves and also on the role which they play in situ, destabilising them greatly due to it being so far removed from their conception of the profession, from the model teacher and from the way they see themselves.Show less >
Show more >Mini-interruptions in schools are part and parcel of the daily life of classrooms. They represent a breeding ground for incidents, especially in beginner teachers’ classrooms. The analysis is part of an interactionist approach based on studying filmed datas generated by observing young teachers in class as well as during self-confrontation discussions with them. It shows a construction of incidents against a backdrop of socio-academic confrontation, and a relationship with the profession, resulting in an assertion of authority which, in turn, leads to an increase in punishment. The importance of mini-interruptions in school life during the teaching process has a deep affect on teachers themselves and also on the role which they play in situ, destabilising them greatly due to it being so far removed from their conception of the profession, from the model teacher and from the way they see themselves.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
Source :
Files
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