How do French students in primary grades ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
Permalink :
Title :
How do French students in primary grades process past participle inflections and their N-1 and N+1 in sentence dictation tasks? An analysis of the effects of verb frequency and verb consistency
Author(s) :
Negro, Isabelle [Auteur]
Université Nice Sophia Antipolis (1965 - 2019) [UNS]
Lefevre, Francoise [Auteur]
Sciences Cognitives et Sciences Affectives (SCALab) - UMR 9193
Bonnotte, Isabelle [Auteur]
Sciences Cognitives et Sciences Affectives (SCALab) - UMR 9193
Université Nice Sophia Antipolis (1965 - 2019) [UNS]
Lefevre, Francoise [Auteur]
Sciences Cognitives et Sciences Affectives (SCALab) - UMR 9193
Bonnotte, Isabelle [Auteur]

Sciences Cognitives et Sciences Affectives (SCALab) - UMR 9193
Journal title :
Reading and Writing
Abbreviated title :
Read Writ
Publisher :
Springer Science and Business Media LLC
Publication date :
2022-04-01
ISSN :
1573-0905
Keyword(s) :
Orthographe lexicale - Orthographe grammaticale - Apprentissage statistique - Modèle en cascade
English keyword(s) :
Lexical spelling · Grammatical spelling · Statistical learning · Cascading model
HAL domain(s) :
Sciences cognitives
French abstract :
La recherche présentée dans cet article visait à servir deux objectifs. Premièrement, l'objectif était de comprendre la relation entre l'orthographe lexicale et l'orthographe grammaticale. Ainsi, nous avons étudié comment ...
Show more >La recherche présentée dans cet article visait à servir deux objectifs. Premièrement, l'objectif était de comprendre la relation entre l'orthographe lexicale et l'orthographe grammaticale. Ainsi, nous avons étudié comment la fréquence et la cohérence du verbe interagissent avec l'application des règles grammaticales. Deuxièmement, nous avons étudié la dynamique de l'orthographe pendant l'écriture de phrases simples afin d'évaluer l'impact de l'orthographe d'un mot sur un autre, c'est-à-dire de déterminer les traitements orthographiques anticipés et retardés dans une phrase. Des élèves de deuxième à cinquième année d'école primaire ont effectué une tâche d'orthographe-dictée en utilisant des phrases du type suivant : Nom sujet + Verbe conjugué au parfait + Nom objet (par exemple : Mon frère a habité cette ville). Les verbes ont été sélectionnés en fonction de la fréquence de leurs lemmes et de leur cohérence orthographique, tandis que les noms sujets et objets étaient à la fois fréquents et cohérents. Les analyses des proportions d'erreurs sur les désinences du participe passé (N), les noms sujets (N-1) et les noms objets (N+1) ont montré une évolution de l'impact de la fréquence ou de la consistance des verbes au cours de l'école primaire. Selon la position des trois types de mots dans la phrase et le niveau scolaire de l'auteur, nous avons noté des effets classiques ou inversés de la fréquence ou de la consistance. Nous discutons les résultats à la lumière de l'apprentissage statistique et du modèle d'écriture en cascade de Van Galen (Human Movement Sci 10(2-3):165-191, 1991).Show less >
Show more >La recherche présentée dans cet article visait à servir deux objectifs. Premièrement, l'objectif était de comprendre la relation entre l'orthographe lexicale et l'orthographe grammaticale. Ainsi, nous avons étudié comment la fréquence et la cohérence du verbe interagissent avec l'application des règles grammaticales. Deuxièmement, nous avons étudié la dynamique de l'orthographe pendant l'écriture de phrases simples afin d'évaluer l'impact de l'orthographe d'un mot sur un autre, c'est-à-dire de déterminer les traitements orthographiques anticipés et retardés dans une phrase. Des élèves de deuxième à cinquième année d'école primaire ont effectué une tâche d'orthographe-dictée en utilisant des phrases du type suivant : Nom sujet + Verbe conjugué au parfait + Nom objet (par exemple : Mon frère a habité cette ville). Les verbes ont été sélectionnés en fonction de la fréquence de leurs lemmes et de leur cohérence orthographique, tandis que les noms sujets et objets étaient à la fois fréquents et cohérents. Les analyses des proportions d'erreurs sur les désinences du participe passé (N), les noms sujets (N-1) et les noms objets (N+1) ont montré une évolution de l'impact de la fréquence ou de la consistance des verbes au cours de l'école primaire. Selon la position des trois types de mots dans la phrase et le niveau scolaire de l'auteur, nous avons noté des effets classiques ou inversés de la fréquence ou de la consistance. Nous discutons les résultats à la lumière de l'apprentissage statistique et du modèle d'écriture en cascade de Van Galen (Human Movement Sci 10(2-3):165-191, 1991).Show less >
English abstract : [en]
The research presented in this paper aimed to serve two purposes. First, the objec- tive was to understand the relationship between lexical and grammatical spelling. In this way, we studied how the frequency and consistency ...
Show more >The research presented in this paper aimed to serve two purposes. First, the objec- tive was to understand the relationship between lexical and grammatical spelling. In this way, we studied how the frequency and consistency of verb interacted with the application of grammatical rules. Second, we investigated the dynamics of spell- ing during the writing of simple sentences to evaluate the impact of spelling one word on another; that is, to determine anticipatory and delayed spelling treatments in a sentence. Second- to fifth-grade students from primary schools completed a spelling-to-dictation task using sentences of the following type: Subject noun + Verb conjugated in the perfect tense + Object noun (e.g. Mon frère a habité cette ville [My brother lived in this city]). Verbs have been selected according to their lemma fre- quency and spelling consistency, while subject and object nouns were both frequent and consistent. Analyses of the proportions of errors on past participle inflections (N), subject nouns (N-1), and object nouns (N+1) showed an evolution of the impact of verb frequency or consistency during primary school. Depending on the position of the three types of words in the sentence and the grade of the writer, we noted classical or reversed effects of frequency or consistency. We discuss the results in light of statistical learning and Van Galen’s cascading model of writing (Human Movement Sci 10(2-3):165-191, 1991).Show less >
Show more >The research presented in this paper aimed to serve two purposes. First, the objec- tive was to understand the relationship between lexical and grammatical spelling. In this way, we studied how the frequency and consistency of verb interacted with the application of grammatical rules. Second, we investigated the dynamics of spell- ing during the writing of simple sentences to evaluate the impact of spelling one word on another; that is, to determine anticipatory and delayed spelling treatments in a sentence. Second- to fifth-grade students from primary schools completed a spelling-to-dictation task using sentences of the following type: Subject noun + Verb conjugated in the perfect tense + Object noun (e.g. Mon frère a habité cette ville [My brother lived in this city]). Verbs have been selected according to their lemma fre- quency and spelling consistency, while subject and object nouns were both frequent and consistent. Analyses of the proportions of errors on past participle inflections (N), subject nouns (N-1), and object nouns (N+1) showed an evolution of the impact of verb frequency or consistency during primary school. Depending on the position of the three types of words in the sentence and the grade of the writer, we noted classical or reversed effects of frequency or consistency. We discuss the results in light of statistical learning and Van Galen’s cascading model of writing (Human Movement Sci 10(2-3):165-191, 1991).Show less >
Language :
Anglais
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Oui
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
CHU Lille
CNRS
CHU Lille
Research team(s) :
Équipe Action, Vision et Apprentissage (AVA)
Submission date :
2022-04-03T08:16:43Z
2022-04-06T06:21:08Z
2022-04-06T07:19:41Z
2022-04-06T06:21:08Z
2022-04-06T07:19:41Z
Files
- How do French Students 2022.pdf
- Version éditeur
- Restricted access
- Access the document