Utilisation et " présentation esthétique ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
DOI :
Title :
Utilisation et " présentation esthétique " des instruments de musique.
Author(s) :
Journal title :
Methodos : savoirs et textes
Pages :
Revue en ligne (http://methodos.revues.org/2569)
Publisher :
Savoirs textes langage - UMR 8163
Publication date :
2011
ISSN :
1626-0600
Keyword(s) :
jeu
ontologie
corps
attention esthétique
présentation
usage
Jean-Sébastien Bach
Luciano Berio
ontologie
corps
attention esthétique
présentation
usage
Jean-Sébastien Bach
Luciano Berio
English keyword(s) :
ontology
body
play
aesthetic attention
display
use
body
play
aesthetic attention
display
use
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Philosophie
Sciences de l'Homme et Société/Musique, musicologie et arts de la scène
Sciences de l'Homme et Société/Musique, musicologie et arts de la scène
French abstract :
J'appelle " présentation esthétique " le fait, pour un artiste, de présenter certaines conditions ou certains moyens de son art dans les formes même de son art, de manière sensible (" esthétique ") et non pas discursive. ...
Show more >J'appelle " présentation esthétique " le fait, pour un artiste, de présenter certaines conditions ou certains moyens de son art dans les formes même de son art, de manière sensible (" esthétique ") et non pas discursive. Dans certaines œuvres, le musicien présente esthétiquement certains instruments de musique : l'instrument n'est plus seulement au service de la musique, il est mis en avant pour lui-même. La musique devient alors l'instrument de son instrument. J'analyse de ce point de vue les Six Concerts à plusieurs instruments de Jean-Sébastien Bach et la série des seize Sequenze de Luciano Berio. Mais la distinction entre " utiliser " simplement un instrument et le " présenter " n'est pas simple. Il est difficile d'utiliser un instrument sans le présenter au moins tendanciellement, et impossible de le présenter sans l'utiliser. L'attention esthétique de l'auditeur a aussi sa part dans ce processus.Show less >
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English abstract : [en]
I name " aesthetic display " (or " aesthetic presentation " : présentation esthétique) the fact that an artist displays perceptibly (hence " aesthetic "), but not discursively, some conditions or means specific to his art ...
Show more >I name " aesthetic display " (or " aesthetic presentation " : présentation esthétique) the fact that an artist displays perceptibly (hence " aesthetic "), but not discursively, some conditions or means specific to his art in the very forms this art takes. In certain musical pieces, some instruments are so displayed by the musician : in that case, the instrument is not put at use for the sake of music only, but also for its own sake. Music thus becomes the instrument of its instrument. I propose here to analyse both the Six concerts à plusieurs instruments by J.-S. Bach and the Sequenze by Luciano Berio with this view in mind. However, the distinction between the simple " use " of an instrument and its " aesthetic display " is not easy to grasp with clarity : it is indeed difficult to use an instrument without displaying it, or at least without tending toward displaying it, and it is impossible to display an instrument without using it. Furthermore, the aesthetic attention of the listener plays a significant part in this process.Show less >
Show more >I name " aesthetic display " (or " aesthetic presentation " : présentation esthétique) the fact that an artist displays perceptibly (hence " aesthetic "), but not discursively, some conditions or means specific to his art in the very forms this art takes. In certain musical pieces, some instruments are so displayed by the musician : in that case, the instrument is not put at use for the sake of music only, but also for its own sake. Music thus becomes the instrument of its instrument. I propose here to analyse both the Six concerts à plusieurs instruments by J.-S. Bach and the Sequenze by Luciano Berio with this view in mind. However, the distinction between the simple " use " of an instrument and its " aesthetic display " is not easy to grasp with clarity : it is indeed difficult to use an instrument without displaying it, or at least without tending toward displaying it, and it is impossible to display an instrument without using it. Furthermore, the aesthetic attention of the listener plays a significant part in this process.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Collections :
Source :
Files
- https://doi.org/10.4000/methodos.2569
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