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The "Fame Effect" or How the syntactic ...
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Document type :
Article dans une revue scientifique
DOI :
10.4000/discours.8027
Title :
The "Fame Effect" or How the syntactic choices of writers can be explained by their assumptions about their addressees' state of knowledge: the case of relevance-oriented, non-restrictive noun modifiers
Author(s) :
Loock, Rudy [Auteur] refId
Savoirs, Textes, Langage (STL) - UMR 8163 [STL]
Journal title :
Discours - Revue de linguistique, psycholinguistique et informatique
Pages :
Revue en ligne
Publisher :
Laboratoire LATTICE
Publication date :
2010
ISSN :
1963-1723
Keyword(s) :
statut informationnel
familiarité
pertinence
relatives appositives
apposition nominale
internet comme corpus
English keyword(s) :
informational status
familiarity
relevance
appositive relative clauses
nominal appositives
allostructures
information packaging
web as corpus
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Linguistique
French abstract :
Cet article explore la façon dont les hypothèses de l'énonciateur sur les connaissances de son / ses destinataire(s) peuvent avoir une influence sur ses choix entre des structures syntaxiques concurrentes (ou " allostructures ...
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Cet article explore la façon dont les hypothèses de l'énonciateur sur les connaissances de son / ses destinataire(s) peuvent avoir une influence sur ses choix entre des structures syntaxiques concurrentes (ou " allostructures ") afin de véhiculer un contenu informationnel donné. Le statut informationnel ancien / nouveau supposé aura alors une influence sur les choix grammaticaux effectués par celui-ci. Dans le cadre de la théorie de l'information packaging telle que développée par Vallduví (1992, 1993) et à partir d'une étude de corpus qui utilise l'internet comme source principale, nous étudions en particulier les contraintes qui régissent le choix entre des modifieurs non restrictifs à visée de pertinence (au sens de Sperber et Wilson), à savoir les propositions subordonnées relatives appositives, les appositions nominales, et les prémodifieurs.Show less >
English abstract : [en]
In this paper we would like to explore, within Vallduví's (1992, 1993) information packaging theory, how writers' assumptions about their addressees' state of knowledge can account for the choice writers make between ...
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In this paper we would like to explore, within Vallduví's (1992, 1993) information packaging theory, how writers' assumptions about their addressees' state of knowledge can account for the choice writers make between competing syntactic structures, which we call "allostructures", to convey the same informational content. The assumed old/new informational status has then an influence on the grammatical choices made by the writers. In particular we investigate here, using the web as corpus, the constraints that govern writers' choice between the following non-restrictive modifiers of nouns that aim at optimizing the relevance (as defined by Sperber & Wilson) of the referents denoted by the nouns they modify: nominal appositives, appositive relative clauses, non-restrictive pre-modifiers.Show less >
Language :
Anglais
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
  • Savoirs, Textes, Langage (STL) - UMR 8163
Source :
Harvested from HAL
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  • https://journals.openedition.org/discours/pdf/8027
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