Dispositifs numériques en éducation: ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
Title :
Dispositifs numériques en éducation: discours d’enseignants et d’étudiants français et brésiliens
Author(s) :
Annocque, François [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Lemoine, Véronique [Auteur]
Lago, Ana Cristina Castro Do [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Lemoine, Véronique [Auteur]
Lago, Ana Cristina Castro Do [Auteur]
Journal title :
Revista Educação em Questão
Pages :
12
Publisher :
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Publication date :
2017-04-26
ISSN :
0102-7735
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Cet article vise à rendre compte de plusieurs formes de discours d’étudiants et d’enseignants engagés dans des dispositifs numériques de formation, à partir d’une analyse comparée des méthodologies mobilisées dans trois ...
Show more >Cet article vise à rendre compte de plusieurs formes de discours d’étudiants et d’enseignants engagés dans des dispositifs numériques de formation, à partir d’une analyse comparée des méthodologies mobilisées dans trois recherches situées dans des contextes géographiques différents (études française, franco-allemande et brésilienne). À partir des appareillages méthodologiques propres à chaque recherche (entretiens réalisés avec des enseignants, questionnaire en ligne adressé des étudiants, traces de l’activité étudiante sur un forum) et des cadres conceptuels singuliers empruntant aux didactiques, à la didactique professionnelle, à la pédagogie et aux théories de l’énonciation, nous donnons à voir des discours qui témoignent, d’une part, de l’évolution de la professionnalisation des enseignants ou futurs enseignants et du métier de formateur devenu un concepteur de parcours; et, d’autre part, des rapports dialectiques entre pratiques instrumentées numériques et représentations des contenus d’enseignements/apprentissages chez des étudiants.Show less >
Show more >Cet article vise à rendre compte de plusieurs formes de discours d’étudiants et d’enseignants engagés dans des dispositifs numériques de formation, à partir d’une analyse comparée des méthodologies mobilisées dans trois recherches situées dans des contextes géographiques différents (études française, franco-allemande et brésilienne). À partir des appareillages méthodologiques propres à chaque recherche (entretiens réalisés avec des enseignants, questionnaire en ligne adressé des étudiants, traces de l’activité étudiante sur un forum) et des cadres conceptuels singuliers empruntant aux didactiques, à la didactique professionnelle, à la pédagogie et aux théories de l’énonciation, nous donnons à voir des discours qui témoignent, d’une part, de l’évolution de la professionnalisation des enseignants ou futurs enseignants et du métier de formateur devenu un concepteur de parcours; et, d’autre part, des rapports dialectiques entre pratiques instrumentées numériques et représentations des contenus d’enseignements/apprentissages chez des étudiants.Show less >
English abstract : [en]
This article sets out to highlight several forms of student and teacher discourse within the context of digital training courses. This is based upon a comparative analysis of the methodologies used in three research contexts ...
Show more >This article sets out to highlight several forms of student and teacher discourse within the context of digital training courses. This is based upon a comparative analysis of the methodologies used in three research contexts and in three distinct geographical contexts (French studies, Franco-German studies and Brazilian studies).Beginning with methodological set-ups unique to each research context (interviews carried out with teachers, on-line feedback forms sent to every student and the tracking of student forum activity) as well as distinct conceptual frameworks stemming from didactics, professional didactics, pedagogy and enunciative theories, we have singled out discourses. Firstly, these reveal the evolution of current teacher professionalization as well as that of future teachers. Equally concerned is the profession of trainer that is now synonymous with that of a course designer. Secondly, we have assessed the dialectic relationships between the established digital practices and the representation of educational and learning content for the students.Show less >
Show more >This article sets out to highlight several forms of student and teacher discourse within the context of digital training courses. This is based upon a comparative analysis of the methodologies used in three research contexts and in three distinct geographical contexts (French studies, Franco-German studies and Brazilian studies).Beginning with methodological set-ups unique to each research context (interviews carried out with teachers, on-line feedback forms sent to every student and the tracking of student forum activity) as well as distinct conceptual frameworks stemming from didactics, professional didactics, pedagogy and enunciative theories, we have singled out discourses. Firstly, these reveal the evolution of current teacher professionalization as well as that of future teachers. Equally concerned is the profession of trainer that is now synonymous with that of a course designer. Secondly, we have assessed the dialectic relationships between the established digital practices and the representation of educational and learning content for the students.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Source :
Files
- https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/download/11803/8284
- Open access
- Access the document
- 8284
- Open access
- Access the document