Analyses lexicales des publications croisant ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Title :
Analyses lexicales des publications croisant numérique, apprentissages et pédagogie : une prédominance du e-teaching et du e-learning provoqué
Author(s) :
Las Vergnas, Olivier [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Trigone-CIREL
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Jeunesse, Christophe [Auteur]
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Dero, Moïse [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Trigone-CIREL
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Bury, Patrick [Auteur]

Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Trigone-CIREL
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Jeunesse, Christophe [Auteur]
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Dero, Moïse [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Trigone-CIREL
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Bury, Patrick [Auteur]
Journal title :
Éducation permanente
Le numérique : une illusion pédagogique ?
Le numérique : une illusion pédagogique ?
Pages :
128-144
Publisher :
Arcueil : Éducation permanente, Le Cnam
Publication date :
2019-06-01
ISSN :
0339-7513
Keyword(s) :
digitalisation de la formation
apprentissages et numérique
bibliométrie
analyse lexicale
vie de la recherche
apprentissages et numérique
bibliométrie
analyse lexicale
vie de la recherche
English keyword(s) :
digitalization of training services
learning & digital
bibliometrics
lexical analysis
research life
learning & digital
bibliometrics
lexical analysis
research life
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
Mathématiques [math]
Statistiques [stat]/Applications [stat.AP]
Mathématiques [math]
Statistiques [stat]/Applications [stat.AP]
French abstract :
Cet article propose un état de l’art des publications francophones de recherche s’intéressant à la relation entre numérique, apprentissages et pédagogie. Quatre études lexicométriques complémentaires sont mobilisées : deux ...
Show more >Cet article propose un état de l’art des publications francophones de recherche s’intéressant à la relation entre numérique, apprentissages et pédagogie. Quatre études lexicométriques complémentaires sont mobilisées : deux étaient préexistantes et portaient respectivement sur la recherche de travaux liés au « e-learning informel » et sur les différences entre deux colloques scientifiques et deux salons professionnels. Deux autres sont des travaux spécifiquement déployés pour ce numéro de revue : le premier s’appuie sur la détermination par la méthode des « vecteurs de mots » des 50 résumés de thèses les plus sémantiquement proches du texte d’intention de ce numéro pour en proposer une cartographie et le second consiste en une analyse du texte de l’ouvrage dédié à la chercheuse pionnière dans ce champ qu’est M. Linard. De plus une classification lexicale commune est construite sur le méta-corpus constitué par le regroupement de la totalité des textes présents dans chacun de ces corpus. Globalement ces études confirment que les communications de recherche en sciences de l’éducation sont plus focalisées sur des dispositifs ou situations que l’on pourrait qualifier de e-teaching (télé-enseignement) que sur les transformations des rapports aux savoirs générées par la digitalisation de nos sociétés.Show less >
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English abstract : [en]
This article provides a state-of-the-art overview of French-language research publications focusing on the relationship between digital, learning and pedagogy. Four complementary lexicometric studies are being mobilized: ...
Show more >This article provides a state-of-the-art overview of French-language research publications focusing on the relationship between digital, learning and pedagogy. Four complementary lexicometric studies are being mobilized: two were pre-existing and focused respectively on the research of works related to "informal e-learning" and the other on the differences between two scientific symposia and two professional fairs. Two others are works specifically deployed for this issue of this journal: the first is based on the determination by the "word vectors" method of the 50 thesis summaries most semantically close to the text of intent of this issue to propose a mapping and the second is an analysis of the text of the book dedicated to the pioneer researcher in this field that is M. Linard. In addition, a common lexical classification is built on the meta-corpus constituted by the grouping of all the texts present in each of these corpuses. Overall, these studies show that research communications in the education sciences are more focused on devices or situations that could be described as e-teaching than on the transformations in the “relationship to knowledge” generated by the digitalization of our societies.Show less >
Show more >This article provides a state-of-the-art overview of French-language research publications focusing on the relationship between digital, learning and pedagogy. Four complementary lexicometric studies are being mobilized: two were pre-existing and focused respectively on the research of works related to "informal e-learning" and the other on the differences between two scientific symposia and two professional fairs. Two others are works specifically deployed for this issue of this journal: the first is based on the determination by the "word vectors" method of the 50 thesis summaries most semantically close to the text of intent of this issue to propose a mapping and the second is an analysis of the text of the book dedicated to the pioneer researcher in this field that is M. Linard. In addition, a common lexical classification is built on the meta-corpus constituted by the grouping of all the texts present in each of these corpuses. Overall, these studies show that research communications in the education sciences are more focused on devices or situations that could be described as e-teaching than on the transformations in the “relationship to knowledge” generated by the digitalization of our societies.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Source :