A didactic approach to teachers’ professional writings
Document type :
Article dans une revue scientifique
Title :
What role does the textbook play in the era of the Interactive Whiteboard?
A didactic approach to teachers’ professional writings
A didactic approach to teachers’ professional writings
Author(s) :
Fluckiger, Cedric [Auteur]
Théodile-CIREL
Bachy, Sylviane [Auteur]
Université Catholique de Louvain = Catholic University of Louvain [UCL]
Daunay, Bertrand [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]

Théodile-CIREL
Bachy, Sylviane [Auteur]
Université Catholique de Louvain = Catholic University of Louvain [UCL]
Daunay, Bertrand [Auteur]

Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Journal title :
Journal of Subject Didactics
Publication date :
2016
ISSN :
2466-4596
Keyword(s) :
didactique
ressources numériques
TBI
TNI
ressources numériques
TBI
TNI
English keyword(s) :
didactics
digital resources
IWB
digital resources
IWB
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Cet article présente la problématique et les premiers résultats d’une recherche exploratoire en didactique visant à investiguer, dans une posture subjectiviste, les procédures de recherche, de sélection et d’adaptation des ...
Show more >Cet article présente la problématique et les premiers résultats d’une recherche exploratoire en didactique visant à investiguer, dans une posture subjectiviste, les procédures de recherche, de sélection et d’adaptation des ressources pédagogiques ou didactiques par les enseignants, notamment lorsqu’ils doivent utiliser un tableau blanc interactif (TBI). A la suite des travaux sur le « travail documentaire » des enseignants, nous cherchons à nous donner les moyens d’identifier les variations disciplinaires de ce processus. Nous nous centrerons dans cette communication sur le cas d’enseignants qui utilisent principalement, voire exclusivement, un manuel scolaire.Show less >
Show more >Cet article présente la problématique et les premiers résultats d’une recherche exploratoire en didactique visant à investiguer, dans une posture subjectiviste, les procédures de recherche, de sélection et d’adaptation des ressources pédagogiques ou didactiques par les enseignants, notamment lorsqu’ils doivent utiliser un tableau blanc interactif (TBI). A la suite des travaux sur le « travail documentaire » des enseignants, nous cherchons à nous donner les moyens d’identifier les variations disciplinaires de ce processus. Nous nous centrerons dans cette communication sur le cas d’enseignants qui utilisent principalement, voire exclusivement, un manuel scolaire.Show less >
English abstract : [en]
This article presents the questions raised and the first results of an exploratory study in the field of didactics that investigates, from a subjectivist perspective, the processes of search, selection and adaptation of ...
Show more >This article presents the questions raised and the first results of an exploratory study in the field of didactics that investigates, from a subjectivist perspective, the processes of search, selection and adaptation of teaching or learning resources by teachers, and in particular when an interactive whiteboard (IWB) is used. In continuation of the studies on the “documentary work” performed by teachers, we seek to identify how this process varies according to the disciplines taught. We will focus on the cases of teachers who primarily or exclusively use textbooks.Show less >
Show more >This article presents the questions raised and the first results of an exploratory study in the field of didactics that investigates, from a subjectivist perspective, the processes of search, selection and adaptation of teaching or learning resources by teachers, and in particular when an interactive whiteboard (IWB) is used. In continuation of the studies on the “documentary work” performed by teachers, we seek to identify how this process varies according to the disciplines taught. We will focus on the cases of teachers who primarily or exclusively use textbooks.Show less >
Language :
Anglais
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Source :