Les « Éducations à » et les sciences de ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
Title :
Les « Éducations à » et les sciences de la nature : entre dédisciplinarisation et redisciplinarisation
Author(s) :
Journal title :
Education et socialisation - Les cahiers du CERFEE
Publisher :
Presses Universitaires de la Méditerranée
Publication date :
2014
ISSN :
2271-6092
Keyword(s) :
École primaire
éducation à
dédisciplinarisation
redisciplinarisation
savoirs scientifiques
éducation à
dédisciplinarisation
redisciplinarisation
savoirs scientifiques
English keyword(s) :
primary education
“education for”
school disciplines emptying
new school disciplines building
storytelling
“education for”
school disciplines emptying
new school disciplines building
storytelling
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
En France, la prise d’importance des « Éducations à » dans les instructions officielles oblige à repenser les visées et le fonctionnement des enseignements disciplinaires. Nous choisissons de placer notre réflexion dans ...
Show more >En France, la prise d’importance des « Éducations à » dans les instructions officielles oblige à repenser les visées et le fonctionnement des enseignements disciplinaires. Nous choisissons de placer notre réflexion dans les disciplines scientifiques (sciences de la vie et de la Terre et sciences physiques), en considérant leurs démarches comme une inlassable construction d’explications raisonnées (problématisation). Nous nous appuyons sur le problème des déchets dans deux études de cas à l’école primaire. Notre recherche donne à voir combien l’anthropisation et le flou des problèmes d’ « Éducations à » sont propices à la dédisciplinarisation et au rabat des élèves sur la pensée et les comportements communs, dès les premiers niveaux d’enseignement et dès leur plus jeune âge. Plus qu’une redisciplinarisation, ce sont de nouvelles disciplinarisations qu’il paraît important d’envisager.Show less >
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English abstract : [en]
In France, “educations for” has recently gained ground inside curricula, leading us to rethink the aims and operation of disciplinary lessons. We choose to focus on science disciplines (biology, geology and physics), by ...
Show more >In France, “educations for” has recently gained ground inside curricula, leading us to rethink the aims and operation of disciplinary lessons. We choose to focus on science disciplines (biology, geology and physics), by considering their approaches as a continuous construction of reasoned explanations (problematisation). We take as example the waste management problem in two case studies in primary education. This study shows how anthropisation and vagueness of "Educations for" problems lead to empty “school disciplines” and students thinking being restricted to common sense logic and behaviours, from the earliest levels of education and from an early age. More than a school redisciplinarisation, it appears more profitable to consider new school disciplinarisations.Show less >
Show more >In France, “educations for” has recently gained ground inside curricula, leading us to rethink the aims and operation of disciplinary lessons. We choose to focus on science disciplines (biology, geology and physics), by considering their approaches as a continuous construction of reasoned explanations (problematisation). We take as example the waste management problem in two case studies in primary education. This study shows how anthropisation and vagueness of "Educations for" problems lead to empty “school disciplines” and students thinking being restricted to common sense logic and behaviours, from the earliest levels of education and from an early age. More than a school redisciplinarisation, it appears more profitable to consider new school disciplinarisations.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Source :