Les cartes heuristiques au service d'une ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
Title :
Les cartes heuristiques au service d'une pédagogie active
Author(s) :
Journal title :
Actes de la conférence TICE 2010 - Conférence TICE 2010
Pages :
5
Publication date :
2010-12-07
Keyword(s) :
carte heuristique
construction des connaissances
évaluation
pédagogie active
construction des connaissances
évaluation
pédagogie active
English keyword(s) :
mind map
knowledge building
assessment
active learning
knowledge building
assessment
active learning
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
French abstract :
L'efficacité des représentations spatiales de concepts dans le processus de construction des connaissances n'est plus à démontrer aujourd'hui mais leurs utilisations pour évaluer les connaissances de l'apprenant est ...
Show more >L'efficacité des représentations spatiales de concepts dans le processus de construction des connaissances n'est plus à démontrer aujourd'hui mais leurs utilisations pour évaluer les connaissances de l'apprenant est novatrice. Afin de vérifier cette nouvelle approche, nous avons conçu une méthode d'expérimentation qui croise une matrice de critères quantitatifs et qualitatifs avec une étude comparative des productions " apprenant " à partir d'une carte de référence " enseignant ". Cette expérimentation, couplée aux outils TICE, s'est avérée être d'une part un moyen efficace pour évaluer les connaissances d'un apprenant à un instant t dans son processus d'apprentissage ; et d'autre part un vecteur important de motivation pour l'apprenant : le rendant actif à toutes les étapes de son ap- prentissage.Show less >
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English abstract : [en]
The effectiveness of spatial representations of concepts in the process of knowledge construction is well established today, but their use to assess the knowledge of the learner is innovative. To verify this new approach, ...
Show more >The effectiveness of spatial representations of concepts in the process of knowledge construction is well established today, but their use to assess the knowledge of the learner is innovative. To verify this new approach, we have designed a method of experimentation that crosses an array of quantitative and qualitative criteria with a comparative study of "learning" productions from a reference card "teacher." This experiment, coupled with ICT tools, proved to be one hand an effective way to assess knowledge of a learner at a time t in the learning process and also an important means of motivation for learner: making it active at all stages of their learning.Show less >
Show more >The effectiveness of spatial representations of concepts in the process of knowledge construction is well established today, but their use to assess the knowledge of the learner is innovative. To verify this new approach, we have designed a method of experimentation that crosses an array of quantitative and qualitative criteria with a comparative study of "learning" productions from a reference card "teacher." This experiment, coupled with ICT tools, proved to be one hand an effective way to assess knowledge of a learner at a time t in the learning process and also an important means of motivation for learner: making it active at all stages of their learning.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Non spécifiée
Popular science :
Non
Source :
Files
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