• English
    • français
  • Help
  •  | 
  • Contact
  •  | 
  • About
  •  | 
  • Login
  • HAL portal
  •  | 
  • Pages Pro
  • EN
  •  / 
  • FR
View Item 
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Groupement d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et Communication (GERiiCO) - ULR 4073
  • View Item
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Groupement d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et Communication (GERiiCO) - ULR 4073
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

D'une culture de l’information à une culture ...
  • BibTeX
  • CSV
  • Excel
  • RIS

Document type :
Partie d'ouvrage
Title :
D'une culture de l’information à une culture informationnelle : au-delà du « penser, classer, catégoriser »
Author(s) :
Maury, Yolande [Auteur] orcid refId
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Scientific editor(s) :
Muriel Frisch
Book title :
Didactiques et métiers de l'humain et de la relation. Nouveaux espaces et dispositifs en question, nouveaux horizons en formation et en recherche : objets de recherche et pratiques « en écloserie »
Publisher :
L'Harmattan
Publication date :
2013
Keyword(s) :
Savoirs informationnels
Culture informationnelle
Information-documentation
Culture participative
Autonomisation
Culture de l'information
Empowerment
Culture contributive
English keyword(s) :
Information culture
Information literacy
Empowerment
Information knowledge
Participatory culture
Culture of Information
Knowledge Building
Participatory Culture
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
French abstract :
Cette contribution interroge la place du" penser, classer, catégoriser" dans la construction des connaissances. De la culture de l'information à la culture informationnelle, s' opère une reconfiguration des savoirs ...
Show more >
Cette contribution interroge la place du" penser, classer, catégoriser" dans la construction des connaissances. De la culture de l'information à la culture informationnelle, s' opère une reconfiguration des savoirs informationnels, dans un mouvement cumulatif, du " penser, classer, catégoriser", vécu sur le mode individuel, au" participer, confronter, partager", vécu sur un mode plus collectif et communicationnel. Les deux cultures "de l'information" et "informationnelle" sont d'abord caractérisées, et leurs marqueurs identifiés (convergence autour de l'entrée culture ; spécificités : deux registres dans l'approche de l'information documentation) ; puis la dynamique intégrative/inclusive des évolutions en cours, à l'heure du web 2 et des réseaux, est considérée : référence à l'informationnel, défini comme une relation, une appartenance, une introduction à un monde ; idée d'empowerment, revisité dans un sens plus social, si ce n'est citoyen... (50 références) Disponible sur Research Gate et Academia (liens ci-dessous)Show less >
English abstract : [en]
This article questions the place of "thinking, classifying, categorizing" in knowledge. building.From Culture of Information to Information Culture, a reconfiguration of informational knowledge is taking place, in a ...
Show more >
This article questions the place of "thinking, classifying, categorizing" in knowledge. building.From Culture of Information to Information Culture, a reconfiguration of informational knowledge is taking place, in a cumulative movement, from "thinking, classifying, categorizing", experienced in an individual mode, to "participating, confronting, sharing", experienced in a more collective and communicational mode. The two cultures of "information" and "informational" are first characterized, and their markers identified (convergence around the entry "culture"; specificities: two registers in the approach to information-documentation); then the integrative/inclusive dynamics of the evolutions underway, at the time of web 2 and networks, are considered: reference to the "informational", defined as a relation, a belonging, an "introduction to a world"; idea of empowerment, revisited in a more social, if not citizen, sernse. (50 references)Show less >
Language :
Français
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
  • Groupement d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et Communication (GERiiCO) - ULR 4073
Source :
Harvested from HAL
Files
Thumbnail
  • https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337273/document
  • Open access
  • Access the document
Thumbnail
  • https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337273/document
  • Open access
  • Access the document
Thumbnail
  • https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337273/document
  • Open access
  • Access the document
Thumbnail
  • https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337273/document
  • Open access
  • Access the document
Université de Lille

Mentions légales
Université de Lille © 2017