• English
    • français
  • Help
  •  | 
  • Contact
  •  | 
  • About
  •  | 
  • Login
  • HAL portal
  •  | 
  • Pages Pro
  • EN
  •  / 
  • FR
View Item 
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Groupement d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et Communication (GERiiCO) - ULR 4073
  • View Item
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Groupement d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et Communication (GERiiCO) - ULR 4073
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociologie de l’appropriation des TICE : ...
  • BibTeX
  • CSV
  • Excel
  • RIS

Document type :
Article dans une revue scientifique
DOI :
10.4000/edc.3382
Title :
Sociologie de l’appropriation des TICE : peut-on parler d’une culture informationnelle partagée ou de genèse d’usage ?
Author(s) :
Bessières, Dominique [Auteur]
Groupe d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et COmmunication - ULR 4073 [GERIICO ]
Journal title :
Études de communication - Langages, information, médiations
L’éducation à l’information, aux TIC et aux médias : le temps de la convergence ?
Publisher :
Université de Lille
Publication date :
2012-06-30
ISSN :
1270-6841
Keyword(s) :
genèse d’usage
injonction paradoxale
TICE
identité professionnelle
politique publique
English keyword(s) :
public policy
genesis of use
ICT in education
paradoxical injunction
professional identity
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
Sciences de l'Homme et Société/Education
Sciences de l'Homme et Société/Gestion et management
French abstract :
How do European and national incentives to promote the integration of ICT in institutions of higher learning communicate messages of modernization with regard to instructors’ working methods? How is this managerial objective ...
Show more >
How do European and national incentives to promote the integration of ICT in institutions of higher learning communicate messages of modernization with regard to instructors’ working methods? How is this managerial objective perceived given that it is its characteristic of business and government sectors and of their goals of de-compartmentalization, productivity, and innovation? How have actors’ representations changed? Our aim is to conduct a sociological study of the appropriation of a professional information culture, taking into account institutional issues, technological considerations, the genesis of uses, and conditions of professionalization.Show less >
English abstract : [en]
Comment les incitations européennes et nationales pour la diffusion des  TICE dans les instituts de formation de l’enseignement supérieur fonctionnent comme un support de communication pour envoyer des messages de modernisation ...
Show more >
Comment les incitations européennes et nationales pour la diffusion des  TICE dans les instituts de formation de l’enseignement supérieur fonctionnent comme un support de communication pour envoyer des messages de modernisation des façons de travailler auprès des formateurs ? Comment cette visée managériale, présente chez les entreprises et des administrations (recherche de décloisonnement, de productivité, d’innovation), est-elle ressentie ? Comment évoluent les représentations des acteurs ? Notre objectif est de mener une réflexion sociologique sur l’appropriation et les implications d’une culture informationnelle professionnelle contextualisée en tenant compte des enjeux institutionnels, des dispositifs technologiques, des genèses d’usages, des conditions de professionnalisation.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
  • Groupement d'Études et de Recherche Interdisciplinaire en Information et Communication (GERiiCO) - ULR 4073
Source :
Harvested from HAL
Files
Thumbnail
  • https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01343437/document
  • Open access
  • Access the document
Thumbnail
  • Open access
  • Access the document
Thumbnail
  • https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01343437/document
  • Open access
  • Access the document
Thumbnail
  • https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01343437/document
  • Open access
  • Access the document
Université de Lille

Mentions légales
Université de Lille © 2017