Ce que l'histoire juridique de la photographie ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
Permalink :
Title :
Ce que l'histoire juridique de la photographie nous apprend du principe de dignité humaine
Author(s) :
Journal title :
Déméter
Volume number :
5
Publication date :
2020-09-01
ISSN :
1638-556X
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
À partir de l'étude des premiers cas de protection juridique de l'histoire de la photographie, portant à la fois sur le sujet photographié et l'auteur de l'image, il s'agit de montrer comment les critères qui se sont ...
Show more >À partir de l'étude des premiers cas de protection juridique de l'histoire de la photographie, portant à la fois sur le sujet photographié et l'auteur de l'image, il s'agit de montrer comment les critères qui se sont instaurés dès le XIXe siècle ont durablement établi une certaine distribution des places pour les uns et les autres. Le droit post-mortem notamment, mettant en jeu la notion de dignité des personnes représentées, se révèle fort ou absent, selon qu'il concerne les puissants ou les anonymes, mais encore l'Occident ou l'Orient. L'exemple des photographies de Syrie évoqué en fin d'article expose ainsi comment cette dimension historiquement inégalitaire du droit trouve, encore aujourd'hui, sa traduction esthétique dans l'image elle-même.Show less >
Show more >À partir de l'étude des premiers cas de protection juridique de l'histoire de la photographie, portant à la fois sur le sujet photographié et l'auteur de l'image, il s'agit de montrer comment les critères qui se sont instaurés dès le XIXe siècle ont durablement établi une certaine distribution des places pour les uns et les autres. Le droit post-mortem notamment, mettant en jeu la notion de dignité des personnes représentées, se révèle fort ou absent, selon qu'il concerne les puissants ou les anonymes, mais encore l'Occident ou l'Orient. L'exemple des photographies de Syrie évoqué en fin d'article expose ainsi comment cette dimension historiquement inégalitaire du droit trouve, encore aujourd'hui, sa traduction esthétique dans l'image elle-même.Show less >
English abstract : [en]
Starting with the review of the first cases of legal protection in the history of photography, dealing both with the photographed subject and the author of the image, the goal of this study is to show how the criteria that ...
Show more >Starting with the review of the first cases of legal protection in the history of photography, dealing both with the photographed subject and the author of the image, the goal of this study is to show how the criteria that were adopted as early as the 19th century have durably assigned all parties concerned to fixed positions. Post-mortem law in particular, which involves the dignity of the persons represented, has proven to be strong or absent, depending on whether it concerns the powerful or the anonymous, but also the West or the East. The example of the photographs from Syria, mentioned at the end of the article, illustrates how this historically unequal dimension of the law still finds its aesthetic translation in the image itself.Show less >
Show more >Starting with the review of the first cases of legal protection in the history of photography, dealing both with the photographed subject and the author of the image, the goal of this study is to show how the criteria that were adopted as early as the 19th century have durably assigned all parties concerned to fixed positions. Post-mortem law in particular, which involves the dignity of the persons represented, has proven to be strong or absent, depending on whether it concerns the powerful or the anonymous, but also the West or the East. The example of the photographs from Syria, mentioned at the end of the article, illustrates how this historically unequal dimension of the law still finds its aesthetic translation in the image itself.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Nationale
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Collections :
Submission date :
2022-04-27T08:47:07Z
2022-05-04T07:47:16Z
2022-05-04T07:47:16Z
Files
- Nathalie Delbard - Ce que lhistoire juridique de la photographie (...).pdf
- Version éditeur
- Open access
- Access the document
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial 3.0 United States