Enjeux psychosociaux du dépistage de la ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
DOI :
Permalink :
Title :
Enjeux psychosociaux du dépistage de la difficulté scolaire
Translated title :
Psychosocial issues of learning difficulty evaluation
Author(s) :
Antoine, Laura [Auteur]
Desombre, Caroline [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Lachal, Marc [Auteur]
Gaillet, Françoise [Auteur]
Urban, Eugène [Auteur]
Desombre, Caroline [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Lachal, Marc [Auteur]
Gaillet, Françoise [Auteur]
Urban, Eugène [Auteur]
Journal title :
Carrefours de l'éducation
Volume number :
29
Pages :
239-258
Publisher :
CAIRN
Publication date :
2010-07-28
ISSN :
1262-3490
Keyword(s) :
difficulté d'apprentissage
Psychologie
Sciences sociales
évaluation des étudiants
Psychologie
Sciences sociales
évaluation des étudiants
English keyword(s) :
learning difficulty
psychology
social sciences
evaluation of students
psychology
social sciences
evaluation of students
HAL domain(s) :
Sciences cognitives
Sciences cognitives/Psychologie
Sciences cognitives/Psychologie
French abstract :
L’évaluation des difficultés d’apprentissage des élèves est une préoccupation importante au sein de l’institution scolaire. Elle permet aux maîtres d’apporter une remédiation efficace afin d’éviter que ces difficultés ...
Show more >L’évaluation des difficultés d’apprentissage des élèves est une préoccupation importante au sein de l’institution scolaire. Elle permet aux maîtres d’apporter une remédiation efficace afin d’éviter que ces difficultés perdurent. Certains travaux montrent cependant que d’une part, l’évaluation scolaire est biaisée par des facteurs autres que les compétences scolaires et, d’autre part, que la désignation des élèves comme étant en difficulté peut présenter des conséquences négatives. Il s’agit notamment de la discrimination des élèves désignés comme en difficulté et de leur stéréotypisation ainsi qu’une atteinte dans l’identité sociale de ces élèves dans le cadre de la menace du stéréotype. Ces différentes conséquences sont développées. De même, une réflexion sur les nouvelles mesures gouvernementales à l’égard des élèves en difficultés est proposée.Show less >
Show more >L’évaluation des difficultés d’apprentissage des élèves est une préoccupation importante au sein de l’institution scolaire. Elle permet aux maîtres d’apporter une remédiation efficace afin d’éviter que ces difficultés perdurent. Certains travaux montrent cependant que d’une part, l’évaluation scolaire est biaisée par des facteurs autres que les compétences scolaires et, d’autre part, que la désignation des élèves comme étant en difficulté peut présenter des conséquences négatives. Il s’agit notamment de la discrimination des élèves désignés comme en difficulté et de leur stéréotypisation ainsi qu’une atteinte dans l’identité sociale de ces élèves dans le cadre de la menace du stéréotype. Ces différentes conséquences sont développées. De même, une réflexion sur les nouvelles mesures gouvernementales à l’égard des élèves en difficultés est proposée.Show less >
English abstract : [en]
The evaluation of pupils’learning difficulties is a major concern for scholar institutions. This evaluation enables the teachers to offer an efficient remediation in order to avoid a persistence of these difficulties. ...
Show more >The evaluation of pupils’learning difficulties is a major concern for scholar institutions. This evaluation enables the teachers to offer an efficient remediation in order to avoid a persistence of these difficulties. However, several researches show, on the one hand, that the way to evaluate scholar performances is biased by factors that are different from scholar performances strictly speaking and, on the other hand, that to assign pupils to the category of “pupils in scholar difficulty” can have negative consequences. Among other things, these pupils can be stereotyped and discriminated against. Their social identity can be decreased as a consequence of a stereotype threat. These different consequences as well as a reflection on the new governmental measures relative to the pupils with learning difficulties are presented in this paper.Show less >
Show more >The evaluation of pupils’learning difficulties is a major concern for scholar institutions. This evaluation enables the teachers to offer an efficient remediation in order to avoid a persistence of these difficulties. However, several researches show, on the one hand, that the way to evaluate scholar performances is biased by factors that are different from scholar performances strictly speaking and, on the other hand, that to assign pupils to the category of “pupils in scholar difficulty” can have negative consequences. Among other things, these pupils can be stereotyped and discriminated against. Their social identity can be decreased as a consequence of a stereotype threat. These different consequences as well as a reflection on the new governmental measures relative to the pupils with learning difficulties are presented in this paper.Show less >
Language :
Anglais
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Research team(s) :
Education & Société
Submission date :
2022-04-29T15:26:32Z
2022-05-09T14:26:07Z
2022-05-09T14:26:07Z