Difficulté scolaire : ce qu’en disent ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
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Title :
Difficulté scolaire : ce qu’en disent élèves, parents et professionnels de l’éducation
Translated title :
Difficulties at school: What pupils, parents, and education professionals tell about that
Author(s) :
Delelis, Gérald [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Desombre, Caroline [Auteur]
IUFM
Psychologie : Interactions, Temps, Émotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072
Lachal, Marc [Auteur]
Gaillet, Françoise [Auteur]
Antoine, Laura [Auteur]
Urban, Eugène [Auteur]
Unité de Recherche en Sciences Cognitives et Affectives [URECA]
Desombre, Caroline [Auteur]
IUFM
Psychologie : Interactions, Temps, Émotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072
Lachal, Marc [Auteur]
Gaillet, Françoise [Auteur]
Antoine, Laura [Auteur]
Urban, Eugène [Auteur]
Journal title :
Revue de Psychoéducation
Volume number :
38
Pages :
149-167
Publisher :
Corporation de la Revue Canadienne de Psycho-Éducation
Publication date :
2009
ISSN :
1713-1782
Keyword(s) :
représentation
difficulté scolaire
parents
élèves
professionnels de l’éducation
difficulté scolaire
parents
élèves
professionnels de l’éducation
English keyword(s) :
representation
difficulties at school
parents
pupils
education professionals
difficulties at school
parents
pupils
education professionals
HAL domain(s) :
Sciences cognitives
Sciences cognitives/Psychologie
Sciences cognitives/Psychologie
French abstract :
Malgré une volonté d’objectivité, l’évaluation des élèves en difficulté scolaire est, en partie, influencée par les représentations sociales de la difficulté scolaire que les évaluateurs possèdent. Cette étude vise à ...
Show more >Malgré une volonté d’objectivité, l’évaluation des élèves en difficulté scolaire est, en partie, influencée par les représentations sociales de la difficulté scolaire que les évaluateurs possèdent. Cette étude vise à analyser ces représentations pour divers acteurs du système éducatif à savoir des élèves, des parents d’élèves, des enseignants et des psychologues scolaires. Les résultats indiquent que la difficulté scolaire se décline sous divers aspects : problèmes liés à la famille, aux pairs, à l’école, caractéristiques personnelles (personnalité, troubles cognitifs, comportements), culture et aide à apporter. Par ailleurs, ces différentes catégories ne se retrouvent pas de manière équivalente en fonction des groupes même si les explications internes sont prédominantes dans les descriptions. Les implications de ces représentations contrastées sont discutées.Show less >
Show more >Malgré une volonté d’objectivité, l’évaluation des élèves en difficulté scolaire est, en partie, influencée par les représentations sociales de la difficulté scolaire que les évaluateurs possèdent. Cette étude vise à analyser ces représentations pour divers acteurs du système éducatif à savoir des élèves, des parents d’élèves, des enseignants et des psychologues scolaires. Les résultats indiquent que la difficulté scolaire se décline sous divers aspects : problèmes liés à la famille, aux pairs, à l’école, caractéristiques personnelles (personnalité, troubles cognitifs, comportements), culture et aide à apporter. Par ailleurs, ces différentes catégories ne se retrouvent pas de manière équivalente en fonction des groupes même si les explications internes sont prédominantes dans les descriptions. Les implications de ces représentations contrastées sont discutées.Show less >
English abstract : [en]
In spite of a will of objectivity, the evaluation of the pupils’ learning difficulties is partly influenced by the evaluators’ social representations of learning difficulties. This study aims at analysing these representations ...
Show more >In spite of a will of objectivity, the evaluation of the pupils’ learning difficulties is partly influenced by the evaluators’ social representations of learning difficulties. This study aims at analysing these representations for diverse actors of the education system, that is, pupils, parents, teachers, and educational psychologists. The results show that learning difficulty comes in a variety of forms: disorders related to the family, the peers, school, individual characteristics (personality, cognitive disorders, behaviors), culture, and help to provide. Moreover, these different categories are not found in an equivalent way according to the groups even though internal factors are predominant in the descriptions. The implications of these contrasted representations are discussed.Show less >
Show more >In spite of a will of objectivity, the evaluation of the pupils’ learning difficulties is partly influenced by the evaluators’ social representations of learning difficulties. This study aims at analysing these representations for diverse actors of the education system, that is, pupils, parents, teachers, and educational psychologists. The results show that learning difficulty comes in a variety of forms: disorders related to the family, the peers, school, individual characteristics (personality, cognitive disorders, behaviors), culture, and help to provide. Moreover, these different categories are not found in an equivalent way according to the groups even though internal factors are predominant in the descriptions. The implications of these contrasted representations are discussed.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Research team(s) :
Education & Société
Submission date :
2022-04-29T15:34:32Z
2022-05-06T09:27:08Z
2022-05-06T09:27:08Z