S’initier à la robotique/informatique en ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Title :
S’initier à la robotique/informatique en classe de grande section de maternelle – une expérimentation autour du jeu sérieux Blue Bot
Author(s) :
Bellegarde, Katell [Auteur]
Profeor-CIREL
Boyaval, Julie [Auteur]
Rectorat de l'académie de Lille
Alvarez, Julian [Auteur]
Profeor-CIREL
Boyaval, Julie [Auteur]
Rectorat de l'académie de Lille
Alvarez, Julian [Auteur]
Journal title :
Review of science, mathematics and ICT education
Publisher :
Laboratory of Didactics of Sciences, Mathematics and ICT, Department of Educational Sciences and Early Childhood Education - University of Patras.
Publication date :
2019
ISSN :
1792-3999
Keyword(s) :
Serious game
Jeu sérieux
Robot pédagogie
Médiation cognitive
Analyse de l'activité
Grande section maternelle
Jeu sérieux
Robot pédagogie
Médiation cognitive
Analyse de l'activité
Grande section maternelle
English keyword(s) :
Serious game
robot pedagogy
cognitive mediation
activity analysis
last section of kindergarten
robot pedagogy
cognitive mediation
activity analysis
last section of kindergarten
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Cet article présente une étude comparative des médiations cognitives à l'œuvre dans le cadre d'un dispositif pédagogique destiné à introduire la robotique/informatique auprès d'apprenants de dernière section de maternelle ...
Show more >Cet article présente une étude comparative des médiations cognitives à l'œuvre dans le cadre d'un dispositif pédagogique destiné à introduire la robotique/informatique auprès d'apprenants de dernière section de maternelle (5-6 ans). Le dispositif utilisé pour l'expérimentation est un robot nommé « Blue Bot » et présente trois modalités dans le cadre des jeux sérieux proposés : le corps, le robot et la tablette numérique. Cette étude met en évidence la manière dont les médiateurs-instruments influencent la réception et l'apprentissage des apprenants à travers leurs performances, stratégies et conceptions construites lors des activités de programmation. Au-delà de ce constat, cette contribution propose d'appréhender ces différences en tenant compte des spécificités des médiateurs-instruments et de leur décalage par rapport à la réalité physique de l'apprenant.(Lire l'article : https://pasithee.library.upatras.gr/review/article/view/3105/3437)Show less >
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English abstract : [en]
This paper presents a comparative study of cognitive mediations at work in the scope of pedagogical device dedicated to introduce robotic/computer science to learners of last section of kindergarten (5-6 years old). The ...
Show more >This paper presents a comparative study of cognitive mediations at work in the scope of pedagogical device dedicated to introduce robotic/computer science to learners of last section of kindergarten (5-6 years old). The device used for the experiment is a robot named «Blue Bot» and presents three modalities in the scope of proposed serious games: the body, the robot and digital tablet. This study highlights on how mediator-instruments influence the reception and learning of learners through their performances, strategies and conceptions built during programming activities. Beyond this observation, this contribution proposes to apprehend these differences taking into account specificities of the mediator-instruments and their gap from the learner physical reality.(Read paper: https://pasithee.library.upatras.gr/review/article/view/3105/3437)Show less >
Show more >This paper presents a comparative study of cognitive mediations at work in the scope of pedagogical device dedicated to introduce robotic/computer science to learners of last section of kindergarten (5-6 years old). The device used for the experiment is a robot named «Blue Bot» and presents three modalities in the scope of proposed serious games: the body, the robot and digital tablet. This study highlights on how mediator-instruments influence the reception and learning of learners through their performances, strategies and conceptions built during programming activities. Beyond this observation, this contribution proposes to apprehend these differences taking into account specificities of the mediator-instruments and their gap from the learner physical reality.(Read paper: https://pasithee.library.upatras.gr/review/article/view/3105/3437)Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Source :