Les conditions de développement de la ...
Document type :
Thèse
Title :
Les conditions de développement de la compétence phonologique dans un dispositif hybride : le cas de l’enseignement-apprentissage de l’anglais en LANSAD, à l’Université des Antilles
English title :
The Design of a Blended Learning System to Raise Students’ Phonological Awareness
Author(s) :
Thesis director(s) :
Annick Rivens Mompean
Defence date :
2020-12-07
Jury president :
Nadine Herry [Président]
Elke Nissen [Rapporteur]
Denyze Toffoli [Rapporteur]
Cédric Fluckiger
Charles Scheel
Elke Nissen [Rapporteur]
Denyze Toffoli [Rapporteur]
Cédric Fluckiger
Charles Scheel
Jury member(s) :
Nadine Herry [Président]
Elke Nissen [Rapporteur]
Denyze Toffoli [Rapporteur]
Cédric Fluckiger
Charles Scheel
Elke Nissen [Rapporteur]
Denyze Toffoli [Rapporteur]
Cédric Fluckiger
Charles Scheel
Accredited body :
Université de Lille
Doctoral school :
École doctorale Sciences de l'homme et de la société (Villeneuve d'Ascq, Nord)
NNT :
2020LILUH037
Keyword(s) :
Dispositif hybride
Autonomie
Approche par les tâches
Complexité
Réflexivité
Compétence phonologique
Autonomie
Approche par les tâches
Complexité
Réflexivité
Compétence phonologique
English keyword(s) :
Blended learning environment
Autonomy
Task based approach
Complexity
Reflexivity
Phonological competence
Autonomy
Task based approach
Complexity
Reflexivity
Phonological competence
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Littératures
Sciences de l'Homme et Société/Linguistique
Sciences de l'Homme et Société/Linguistique
French abstract :
Cette thèse s’intéresse au développement de la compétence phonologique anglaise des étudiants dans le secteur LANSAD (LANgue pour spécialistes d'autres disciplines), à l’Université des Antilles. Notre recherche-action part ...
Show more >Cette thèse s’intéresse au développement de la compétence phonologique anglaise des étudiants dans le secteur LANSAD (LANgue pour spécialistes d'autres disciplines), à l’Université des Antilles. Notre recherche-action part du constat que l’objectif phonologique est encore peu intégré aux pratiques d’enseignement-apprentissage. Nous essayons de comprendre les raisons qui sous-tendent cet écueil. Pour ce faire, il est question de définir les attributs de la compétence phonologique, d’expliciter les facteurs à observer pour faciliter son accommodation et de proposer des démarches et des outils adaptés. Les besoins pédagogiques et contextuels qui émanent du contexte spécifique du secteur LANSAD sont aussi pris en compte : la gestion de grands groupes, de l’hétérogénéité, dans un temps en présentiel restreint. C’est pourquoi nous nous intéressons aux spécificités des dispositifs hybrides pour optimiser l’individualisation, l’accompagnement et l’ouverture du cadre spatio-temporel. Enfin, nous partageons les éléments clés du dispositif hybride qui s’est construit selon divers cycles de recherche. Nous proposons une modélisation qui permettra au praticien-chercheur d’appréhender les interactions en jeu entre les éléments du dispositif complexe et dynamique et de transférer cette expérimentation dans d’autres environnements.Show less >
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English abstract : [en]
This research project focuses on developing the English phonological competence of students in the LANSOD (LANguage for Specialists of Other Disciplines) sector at the University of the Antilles. Our action-research starts ...
Show more >This research project focuses on developing the English phonological competence of students in the LANSOD (LANguage for Specialists of Other Disciplines) sector at the University of the Antilles. Our action-research starts from the fact that the phonological objective is still poorly integrated into teaching-learning practices. We try to find solutions for tackling this issue. To do so, we define phonological competence attributes, explain the factors to be observed to facilitate its accommodation and suggest adequate methods. The pedagogical and contextual needs that arise from the specific context of the LANSOD sector are also taken into account: the management of large groups and heterogeneity in the limited face-to-face time. That is why we are interested in blended learning systems’ properties to individualise the learning process, guide students, and open the space and time of practice. Finally, we share the key elements of the blended learning system built up according to various research cycles. We suggest a model that will allow the practitioner-researcher to apprehend the interactions at stake between the elements of the complex and dynamic system and transfer this experimentation to other environments.Show less >
Show more >This research project focuses on developing the English phonological competence of students in the LANSOD (LANguage for Specialists of Other Disciplines) sector at the University of the Antilles. Our action-research starts from the fact that the phonological objective is still poorly integrated into teaching-learning practices. We try to find solutions for tackling this issue. To do so, we define phonological competence attributes, explain the factors to be observed to facilitate its accommodation and suggest adequate methods. The pedagogical and contextual needs that arise from the specific context of the LANSOD sector are also taken into account: the management of large groups and heterogeneity in the limited face-to-face time. That is why we are interested in blended learning systems’ properties to individualise the learning process, guide students, and open the space and time of practice. Finally, we share the key elements of the blended learning system built up according to various research cycles. We suggest a model that will allow the practitioner-researcher to apprehend the interactions at stake between the elements of the complex and dynamic system and transfer this experimentation to other environments.Show less >
Language :
Français
Collections :
Source :
Files
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