Les Constituants et l'instruction publique. ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
DOI :
Permalink :
Title :
Les Constituants et l'instruction publique. Les raisons d'un relatif désintérêt.
Translated title :
The Members of the « Constituante » and Public Education. The Reasons of a Relative Lack of Interest.
Author(s) :
Leuwers, Herve [Auteur]
Institut de Recherches Historiques du Septentrion (IRHiS) - UMR 8529 [IRHiS]

Institut de Recherches Historiques du Septentrion (IRHiS) - UMR 8529 [IRHiS]
Journal title :
Revue du Nord
Abbreviated title :
rnord
Volume number :
78
Pages :
p. 905-912
Publisher :
PERSEE Program
Publication date :
1996
ISSN :
0035-2624
Keyword(s) :
Education nationale
Assemblée constituante
Révolution française
éducation
Mirabeau
Talleyrand
Assemblée constituante
Révolution française
éducation
Mirabeau
Talleyrand
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Histoire
French abstract :
Quelques Constituants comme Gossin, Mirabeau et Talleyrand ont manifesté très tôt un vif intérêt pour l'école, ainsi que pour une éducation dite nationale, dont les enjeux politiques et sociaux leur semblaient essentiels. ...
Show more >Quelques Constituants comme Gossin, Mirabeau et Talleyrand ont manifesté très tôt un vif intérêt pour l'école, ainsi que pour une éducation dite nationale, dont les enjeux politiques et sociaux leur semblaient essentiels. Pourtant, malgré le rapport Talleyrand, présenté en septembre 1791, l'Assemblée se sépara sans avoir entrepris la grande réforme annoncée. Les circonstances ou le manque de temps ne suffisent pas à expliquer le renoncement des Constituants, et l'on peut se demander si l'échec de la réforme du système éducatif ne trahit pas tout à la fois la confiance des députés dans l'aspect spontané de la Régénération, leur désaccord sur la forme et les objectifs à donner à l'instruction publique ainsi que l'intérêt prioritaire des constitutionnels, majoritaires à l'Assemblée, pour la régénération de l’État.Show less >
Show more >Quelques Constituants comme Gossin, Mirabeau et Talleyrand ont manifesté très tôt un vif intérêt pour l'école, ainsi que pour une éducation dite nationale, dont les enjeux politiques et sociaux leur semblaient essentiels. Pourtant, malgré le rapport Talleyrand, présenté en septembre 1791, l'Assemblée se sépara sans avoir entrepris la grande réforme annoncée. Les circonstances ou le manque de temps ne suffisent pas à expliquer le renoncement des Constituants, et l'on peut se demander si l'échec de la réforme du système éducatif ne trahit pas tout à la fois la confiance des députés dans l'aspect spontané de la Régénération, leur désaccord sur la forme et les objectifs à donner à l'instruction publique ainsi que l'intérêt prioritaire des constitutionnels, majoritaires à l'Assemblée, pour la régénération de l’État.Show less >
English abstract : [en]
Some members of the « Assemblée Constituante » like Gossin, Mirabeau and Talleyrand have displayed at a very early date a patent interest for the questions of education, and also for a so-called national system of schools, ...
Show more >Some members of the « Assemblée Constituante » like Gossin, Mirabeau and Talleyrand have displayed at a very early date a patent interest for the questions of education, and also for a so-called national system of schools, as the stakes looked essential to them. Yet, in spite of Talleyrand's report, delivered in September 1791, the Assemblée broke up without having set itself to the task of designing the great reform it had announced. Circumstances or a lack of time are not enough to explain the renunciation of the « Constituants », and one can wonder if their failure in reforming the educative system does not betray at the same time the confidence of the deputies in the spontaneous character of Regeneration, their disagreement on the form and the objectives public education should be assigned, and the foremost interest of the « constitutionnels », in a majority in the Assemblée, for the regeneration of the State.Show less >
Show more >Some members of the « Assemblée Constituante » like Gossin, Mirabeau and Talleyrand have displayed at a very early date a patent interest for the questions of education, and also for a so-called national system of schools, as the stakes looked essential to them. Yet, in spite of Talleyrand's report, delivered in September 1791, the Assemblée broke up without having set itself to the task of designing the great reform it had announced. Circumstances or a lack of time are not enough to explain the renunciation of the « Constituants », and one can wonder if their failure in reforming the educative system does not betray at the same time the confidence of the deputies in the spontaneous character of Regeneration, their disagreement on the form and the objectives public education should be assigned, and the foremost interest of the « constitutionnels », in a majority in the Assemblée, for the regeneration of the State.Show less >
Language :
Français
Audience :
Nationale
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
CNRS
Submission date :
2023-04-02T13:06:38Z
2023-04-07T06:41:46Z
2023-04-07T06:41:46Z