Apprendre à se déplacer de façon autonome ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article de synthèse/Review paper
DOI :
Permalink :
Title :
Apprendre à se déplacer de façon autonome en cas de déficience intellectuelle
Translated title :
Learning to move independently with intellectual disability
Author(s) :
Letalle, Laurie [Auteur]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Mengue-Topio, Hursula [Auteur]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Courbois, Yannick [Auteur]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Mengue-Topio, Hursula [Auteur]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Courbois, Yannick [Auteur]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Journal title :
Enfance
Abbreviated title :
ENFANCE
Volume number :
N° 5
Pages :
85-98
Publisher :
CAIRN
Publication date :
2021-03-04
ISSN :
0013-7545
Keyword(s) :
DÉFICIENCE INTELLECTUELLE
MOBILITÉ
APPRENTISSAGE
CONNAISSANCES SPATIALES
RÉGULATION.
MOBILITÉ
APPRENTISSAGE
CONNAISSANCES SPATIALES
RÉGULATION.
English keyword(s) :
INTELLECTUAL DISABILITY
MOBILITY
LEARNING
SPATIAL KNOWLEDGE
REGULATION
MOBILITY
LEARNING
SPATIAL KNOWLEDGE
REGULATION
HAL domain(s) :
Sciences cognitives
French abstract :
La mobilité est un vecteur d’inclusion et de participation sociales. Les
personnes présentant une déficience intellectuelle rencontrent des difficultés
à se déplacer de manière autonome en raison de multiples ...
Show more >La mobilité est un vecteur d’inclusion et de participation sociales. Les personnes présentant une déficience intellectuelle rencontrent des difficultés à se déplacer de manière autonome en raison de multiples facteurs (cognitifs, émotionnels, environnementaux, etc.). Dans cet article, nous proposons d’aborder l’apprentissage de la mobilité chez les adolescents et jeunes adultes présentant une déficience intellectuelle. Plus précisément, nous nous intéresserons aux connaissances spatiales que peuvent acquérir les personnes lorsqu’elles explorent un environnement (connaissance des points de repère, connaissance des itinéraires, connaissance de la configuration). Nous passerons en revue les études qui ont permis de répondre à cette question en utilisant, le plus souvent, des environnements virtuels. Nous discuterons également des mécanismes de régulation mis en jeu à l’occasion les situations d’apprentissage d’itinéraire (autorégulation versus régulation par les autres) et des aides qui peuvent favoriser l’apprentissage. Enfin, des axes de recherche concernant l’influence des stimuli sociaux et le développement d’aides technologiques seront présentés.Show less >
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English abstract : [en]
Mobility is a vehicle for social inclusion and participation. People with
intellectual disability have difficulty moving independently due to multiple
factors (cognitive, emotional, environmental, etc.). In this article,
we ...
Show more >Mobility is a vehicle for social inclusion and participation. People with intellectual disability have difficulty moving independently due to multiple factors (cognitive, emotional, environmental, etc.). In this article, we propose to address mobility learning in adolescents and young adults with intellectual disability. More specifically, we will be interested in the spatial knowledge that people can acquire when they explore an environment (knowledge of landmarks, knowledge of routes, knowledge of configuration). We will review the studies that have answered this question using, most often, virtual environments. We will also discuss the regulatory mechanisms involved in route learning situations (self-regulation versus other-regulation) and aids that can promote learning. Finally, perspectives research on the influence of social stimuli and the development of technological aids will be presented.Show less >
Show more >Mobility is a vehicle for social inclusion and participation. People with intellectual disability have difficulty moving independently due to multiple factors (cognitive, emotional, environmental, etc.). In this article, we propose to address mobility learning in adolescents and young adults with intellectual disability. More specifically, we will be interested in the spatial knowledge that people can acquire when they explore an environment (knowledge of landmarks, knowledge of routes, knowledge of configuration). We will review the studies that have answered this question using, most often, virtual environments. We will also discuss the regulatory mechanisms involved in route learning situations (self-regulation versus other-regulation) and aids that can promote learning. Finally, perspectives research on the influence of social stimuli and the development of technological aids will be presented.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Non spécifiée
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Research team(s) :
Développement & Handicap
Submission date :
2021-04-19T08:28:11Z
2021-04-26T09:23:13Z
2021-04-26T09:23:13Z
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- 2021.Letalle, Mengue-Topio, Courbois.pdf
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