Dezallier d’Argenville’s concept on print ...
Document type :
Communication dans un congrès avec actes
Permalink :
Title :
Dezallier d’Argenville’s concept on print collections: by topic or by School?
Author(s) :
Scientific editor(s) :
Vermeulen, Ingrid R.
Conference title :
The Artistic Taste of Nations: Contesting Geographies of European Art, 1550-1815
Conference organizers(s) :
Vrije Universiteit Amsterdam
City :
Amsterdam
Country :
Pays-Bas
Start date of the conference :
2019-06-13
Book title :
The Artistic Taste of Nations
Publisher :
Amsterdam University Press
Publication place :
Amsterdam
Publication date :
2023
English keyword(s) :
Eighteenth-century France
Connoisseurship
Art expertise
Art collecting
History of printmaking
Connoisseurship
Art expertise
Art collecting
History of printmaking
French abstract :
En 1727, Antoine Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765) a théorisé les pratiques du collectionnisme dans un article ayant connu une diffusion européenne au XVIIIe siècle. L’auteur y présente ses recommandations pour ...
Show more >En 1727, Antoine Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765) a théorisé les pratiques du collectionnisme dans un article ayant connu une diffusion européenne au XVIIIe siècle. L’auteur y présente ses recommandations pour monter une collection diversifiée et s’attarde particulièrement sur les gravures car, pour lui, elles synthétisent une forme de connaissance par l’image. Dezallier situe clairement la valeur des estampes dans leur contenu documentaire et conseille de les classer par thèmes, contrairement aux dessins qui, eux, sont considérés comme des œuvres d’art en raison de leurs caractéristiques stylistiques et doivent être rangés par Écoles et par artistes. À ce titre, Dezallier est représentatif d’une période charnière pour les arts graphiques car sa vision de l’estampe est tournée vers le passé, tandis que celle accordée au dessin annonce l’avenir.Show less >
Show more >En 1727, Antoine Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765) a théorisé les pratiques du collectionnisme dans un article ayant connu une diffusion européenne au XVIIIe siècle. L’auteur y présente ses recommandations pour monter une collection diversifiée et s’attarde particulièrement sur les gravures car, pour lui, elles synthétisent une forme de connaissance par l’image. Dezallier situe clairement la valeur des estampes dans leur contenu documentaire et conseille de les classer par thèmes, contrairement aux dessins qui, eux, sont considérés comme des œuvres d’art en raison de leurs caractéristiques stylistiques et doivent être rangés par Écoles et par artistes. À ce titre, Dezallier est représentatif d’une période charnière pour les arts graphiques car sa vision de l’estampe est tournée vers le passé, tandis que celle accordée au dessin annonce l’avenir.Show less >
English abstract : [en]
In 1727, Antoine-Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765) presented a theory of collecting practices in an article that spread throughout Europe in the eighteenth century. Its author set out his own recommendations for ...
Show more >In 1727, Antoine-Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765) presented a theory of collecting practices in an article that spread throughout Europe in the eighteenth century. Its author set out his own recommendations for assembling a diverse collection and dwelt in particular on prints since, for him, they synthesized a form of learning through images. Dezallier placed the value of the prints primarily in their documentary content and advised that they should be classified by theme, unlike drawings which were regarded as works of art because of their stylistic features and should, therefore, be organized by school and by artist. In this respect, Dezallier typifies a pivotal period in the graphic arts since his vision of the print looked to the past while his view of drawings heralded the future.Show less >
Show more >In 1727, Antoine-Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765) presented a theory of collecting practices in an article that spread throughout Europe in the eighteenth century. Its author set out his own recommendations for assembling a diverse collection and dwelt in particular on prints since, for him, they synthesized a form of learning through images. Dezallier placed the value of the prints primarily in their documentary content and advised that they should be classified by theme, unlike drawings which were regarded as works of art because of their stylistic features and should, therefore, be organized by school and by artist. In this respect, Dezallier typifies a pivotal period in the graphic arts since his vision of the print looked to the past while his view of drawings heralded the future.Show less >
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
CNRS
Submission date :
2023-06-14T15:04:53Z
2023-06-14T15:19:55Z
2023-06-14T15:19:55Z