Dialectique Orient-Occident. La mise en ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
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Title :
Dialectique Orient-Occident. La mise en récit historique de l’art religieux en France par Émile Mâle
Translated title :
East-West Dialectics. Émile Mâle’s Historical Narrative of Religious Art in France
Author(s) :
Journal title :
Perspective: actualité en histoire de l'art
Abbreviated title :
perspective
Volume number :
2022
Pages :
p.203-214
Publisher :
OpenEdition
Publication date :
2022-10-13
Keyword(s) :
iconographie
art chrétien
écriture
gothique
cathédrales
style
architecture
sculpture
histoire des idées
transferts
historiographie
périodisation
écriture de l’histoire
dialectique
procédé narratif
interprétation
art chrétien
écriture
gothique
cathédrales
style
architecture
sculpture
histoire des idées
transferts
historiographie
périodisation
écriture de l’histoire
dialectique
procédé narratif
interprétation
English keyword(s) :
iconography
christian art
writing
gothic
cathedrals
style
architecture
sculpture
history of ideas
transferts
historiography
periodization
history writing
dialectics
narrative process
interpretation
christian art
writing
gothic
cathedrals
style
architecture
sculpture
history of ideas
transferts
historiography
periodization
history writing
dialectics
narrative process
interpretation
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Histoire
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
Émile Mâle a publié sa trilogie sur l’art médiéval entre 1898 et 1922, avant d’ouvrir ses réflexions, à la décennie suivante, sur l’art religieux après le concile de Trente. Cet article explore comment l’auteur y articule ...
Show more >Émile Mâle a publié sa trilogie sur l’art médiéval entre 1898 et 1922, avant d’ouvrir ses réflexions, à la décennie suivante, sur l’art religieux après le concile de Trente. Cet article explore comment l’auteur y articule en un récit logique les périodes de l’art religieux en France par un aspect transversal aux volumes de sa première trilogie : les relations entre l’Orient et l’Occident telles qu’elles apparaissent dans les œuvres d’art et, plus précisément, le rôle d’inséminateur de l’Orient sur l’Occident à chaque changement de période artistique. Cette mise en relation dépasse les cadres de l’influence et du transfert de formes et de motifs ; c’est un rouage de la pensée de Mâle qui agit comme un procédé narratif dans son écriture. Une telle dialectique doit être replacée dans un imaginaire savant historiciste propre au milieu contemporain de Mâle qui perçoit ainsi, dans la durée de l’histoire ancienne, les mouvements des civilisations qui ont enfanté la France en tant que Nation.Show less >
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English abstract : [en]
French art historian Émile Mâle (1862-1954) published his trilogy on medieval art between 1898 and 1922, before extending his reflections a decade later to religious art after the Council of Trent. This essay explores how ...
Show more >French art historian Émile Mâle (1862-1954) published his trilogy on medieval art between 1898 and 1922, before extending his reflections a decade later to religious art after the Council of Trent. This essay explores how Mâle creates a logical narrative linking the periods of the medieval trilogy L’Art religieux en France (translated into English as Religious Art in France: The Twelfth Century, Religious Art in France of the Thirteenth Century and Religious Art in France: The Late Middle Ages: A Study of Medieval Iconography and Its Sources) by means of a common thread: the relations between the East and the West as they appear in the artworks and, more precisely, the role of the East (i.e., the Near East in the broad sense) in ‘inseminating’ the West during each period of artistic change. The establishment of such a connection goes beyond questions of the influence and transfer of forms and motifs; it expresses the inner workings of Mâle’s thought, which acts like a narrative process in his writing. Such a dialectics is to be resituated within a learned historicist imaginary proper to Mâle’s own times and which thus led him to perceive, over the long period of ancient history, the movements of the civilisations that gave rise to France as a nation.Show less >
Show more >French art historian Émile Mâle (1862-1954) published his trilogy on medieval art between 1898 and 1922, before extending his reflections a decade later to religious art after the Council of Trent. This essay explores how Mâle creates a logical narrative linking the periods of the medieval trilogy L’Art religieux en France (translated into English as Religious Art in France: The Twelfth Century, Religious Art in France of the Thirteenth Century and Religious Art in France: The Late Middle Ages: A Study of Medieval Iconography and Its Sources) by means of a common thread: the relations between the East and the West as they appear in the artworks and, more precisely, the role of the East (i.e., the Near East in the broad sense) in ‘inseminating’ the West during each period of artistic change. The establishment of such a connection goes beyond questions of the influence and transfer of forms and motifs; it expresses the inner workings of Mâle’s thought, which acts like a narrative process in his writing. Such a dialectics is to be resituated within a learned historicist imaginary proper to Mâle’s own times and which thus led him to perceive, over the long period of ancient history, the movements of the civilisations that gave rise to France as a nation.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Collections :
Submission date :
2023-07-04T10:03:16Z
2023-08-30T09:56:34Z
2023-08-30T09:56:34Z