Martine aux archives : appréhender ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
DOI :
Permalink :
Title :
Martine aux archives : appréhender l'auctorialité sérielle dans les archives Casterman
Author(s) :
Moine, Florian [Auteur]
Lesage, Sylvain [Auteur]
Institut de Recherches Historiques du Septentrion (IRHiS) - UMR 8529
Lesage, Sylvain [Auteur]

Institut de Recherches Historiques du Septentrion (IRHiS) - UMR 8529
Journal title :
Strenae - Recherches sur les livres et objets culturels de l’enfance
Volume number :
22
Publication date :
2023-05-02
ISSN :
2109-9081
Keyword(s) :
album
édition pour la jeunesse
offset
industrie culturelle
auteur
culture de masse
Casterman
Marlier (Marcel)
Delahaye (Gilbert)
album sériel
édition pour la jeunesse
offset
industrie culturelle
auteur
culture de masse
Casterman
Marlier (Marcel)
Delahaye (Gilbert)
album sériel
English keyword(s) :
picturebook
children’s book publishers
offset
cultural industry
author
pop culture
Casterman
Marlier (Marcel)
Delahaye (Gilbert)
serial picturebook
children’s book publishers
offset
cultural industry
author
pop culture
Casterman
Marlier (Marcel)
Delahaye (Gilbert)
serial picturebook
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
La série Martine de Gilbert Delahaye et Marcel Marlier fait l’objet d’un désintérêt critique frappant par rapport à l’immensité de son succès commercial. Produits industriellement dans le contexte d’une massification de ...
Show more >La série Martine de Gilbert Delahaye et Marcel Marlier fait l’objet d’un désintérêt critique frappant par rapport à l’immensité de son succès commercial. Produits industriellement dans le contexte d’une massification de l’album pour jeunes enfants, ces albums sériels témoignent de la modernité technique de Casterman, à qui ils offrent une manne considérable. Les archives Casterman, déposées aux Archives de l’État à Tournai, offrent une entrée fascinante dans la fabrique de l’album sériel. Les statistiques de vente de la maison Casterman et le dossier auteur de Marcel Marlier permettent ainsi de suivre l’affirmation progressive et paradoxale d’une auteurisation dans le cadre d’une collection de masse. En tant qu’illustrateur d’albums produits en masse, Marlier se voit doublement minorisé – et largement méprisé au sein même de l’entreprise Casterman, dont il fait pourtant la fortune. Rémunéré au forfait, Marlier passe progressivement au droit d’auteur ; le succès considérable de l’univers visuel qu’il crée avec Martine finit, par effet de contamination, par faire école dans le reste de la collection « Farandole ». L’énonciation éditoriale se voit peu à peu concurrencée par l’affirmation inattendue d’une auctorialité visuelle.Show less >
Show more >La série Martine de Gilbert Delahaye et Marcel Marlier fait l’objet d’un désintérêt critique frappant par rapport à l’immensité de son succès commercial. Produits industriellement dans le contexte d’une massification de l’album pour jeunes enfants, ces albums sériels témoignent de la modernité technique de Casterman, à qui ils offrent une manne considérable. Les archives Casterman, déposées aux Archives de l’État à Tournai, offrent une entrée fascinante dans la fabrique de l’album sériel. Les statistiques de vente de la maison Casterman et le dossier auteur de Marcel Marlier permettent ainsi de suivre l’affirmation progressive et paradoxale d’une auteurisation dans le cadre d’une collection de masse. En tant qu’illustrateur d’albums produits en masse, Marlier se voit doublement minorisé – et largement méprisé au sein même de l’entreprise Casterman, dont il fait pourtant la fortune. Rémunéré au forfait, Marlier passe progressivement au droit d’auteur ; le succès considérable de l’univers visuel qu’il crée avec Martine finit, par effet de contamination, par faire école dans le reste de la collection « Farandole ». L’énonciation éditoriale se voit peu à peu concurrencée par l’affirmation inattendue d’une auctorialité visuelle.Show less >
English abstract : [en]
The Martine series by Gilbert Delahaye and Marcel Marlier strikingly lacks critical attention, when compared to the immensity of its commercial success. Industrially produced in the context of a massification of young ...
Show more >The Martine series by Gilbert Delahaye and Marcel Marlier strikingly lacks critical attention, when compared to the immensity of its commercial success. Industrially produced in the context of a massification of young children’s literature, these serial picturebooks testify to the technical modernity of Casterman, to whom they offer a considerable windfall. The Casterman archives, deposited in the State Archives in Tournai, thus offer a fascinating insight into the making of the serial picturebook. The publishing house’s sales statistics and Marcel Marlier’s author file allow us to follow the progressive and paradoxical affirmation of authorship within the framework of a mass collection. As an illustrator of mass-produced picturebooks, Marlier was a commissioned worker for Casterman, whose fortune he nevertheless made. Paid on a flat-rate basis, Marlier gradually switched to copyright; the considerable success of the visual universe he created with Martine ended up, through a contamination effect, in the rest of the “Farandole” collection. The editorial enonciation was gradually replaced by the unexpected rise of a visual authorship.Show less >
Show more >The Martine series by Gilbert Delahaye and Marcel Marlier strikingly lacks critical attention, when compared to the immensity of its commercial success. Industrially produced in the context of a massification of young children’s literature, these serial picturebooks testify to the technical modernity of Casterman, to whom they offer a considerable windfall. The Casterman archives, deposited in the State Archives in Tournai, thus offer a fascinating insight into the making of the serial picturebook. The publishing house’s sales statistics and Marcel Marlier’s author file allow us to follow the progressive and paradoxical affirmation of authorship within the framework of a mass collection. As an illustrator of mass-produced picturebooks, Marlier was a commissioned worker for Casterman, whose fortune he nevertheless made. Paid on a flat-rate basis, Marlier gradually switched to copyright; the considerable success of the visual universe he created with Martine ended up, through a contamination effect, in the rest of the “Farandole” collection. The editorial enonciation was gradually replaced by the unexpected rise of a visual authorship.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
CNRS
Submission date :
2023-09-29T08:52:04Z
2023-10-06T08:10:28Z
2023-10-06T08:22:52Z
2024-04-19T07:39:41Z
2024-04-19T07:40:22Z
2023-10-06T08:10:28Z
2023-10-06T08:22:52Z
2024-04-19T07:39:41Z
2024-04-19T07:40:22Z
Annexes
- 9696
- Open access
- N/A
- Access the document
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States