Le cinéma d’Ansano Giannarelli (tout) ...
Document type :
Partie d'ouvrage: Chapitre
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Title :
Le cinéma d’Ansano Giannarelli (tout) contre le travail. Linea di montaggio et Analisi del lavoro (1972)
Author(s) :
Scientific editor(s) :
Layerle, Sébastien
Vignaux, Valérie
Vignaux, Valérie
Book title :
Cinéma, marxisme, matérialisme. Pour une critique du cinéma
Issue number :
Images, Mediums
Pages :
p.277-306
Publisher :
Mimesis
Publication date :
2023
ISBN :
9788869763724
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
En 1972, Ansano Giannarelli réalise deux films traitant des conditions de travail à l’usine. Tournés sans autorisation, dans l’enceinte de la Fiat Mirafiori à Turin pour Linea di montaggio et dans un des ateliers de ...
Show more >En 1972, Ansano Giannarelli réalise deux films traitant des conditions de travail à l’usine. Tournés sans autorisation, dans l’enceinte de la Fiat Mirafiori à Turin pour Linea di montaggio et dans un des ateliers de fabrication de composants électroniques de la banlieue de Milan pour Analisi del lavoro, ces deux films posent la question de la représentation du travail industriel d’une manière intéressante. En effet, en recourant aux possibilités d’interprétation de la réalité par l’intermédiaire du cadrage, du gros plan, du montage et du son, et en inscrivant les images en regard de citations de Karl Marx et d’Antonio Gramsci, ils articulent la saisie documentaire et immédiate du réel à l’exigence d’une distance théorique. Le présent article se propose d’analyser les enjeux à la fois esthétiques et politiques de ces films en accordant une attention particulière à leurs qualités formelles ainsi qu’aux citations convoqués.Show less >
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English abstract : [en]
In 1972, Ansano Giannarelli made two films about the working conditions within the factories. Shot without permission inside the Fiat Mirafiori in Torino (Linea di montaggio) and within an electronic components workshop ...
Show more >In 1972, Ansano Giannarelli made two films about the working conditions within the factories. Shot without permission inside the Fiat Mirafiori in Torino (Linea di montaggio) and within an electronic components workshop near Milano (Analisi del lavoro), these two films raise the question of the representation of the industrial labor in an interesting way. Indeed, they link the documentary and immediate grasp of reality with the requirement of a theoretical distance: through framing, close-ups, editing and sound, and by quoting Karl Marx and Antonio Gramsci, they are engaged in an interpretation of reality. This article will analyse the aesthetic and political stakes of these films, paying particular attention to their formal qualities and to the quotations used.Show less >
Show more >In 1972, Ansano Giannarelli made two films about the working conditions within the factories. Shot without permission inside the Fiat Mirafiori in Torino (Linea di montaggio) and within an electronic components workshop near Milano (Analisi del lavoro), these two films raise the question of the representation of the industrial labor in an interesting way. Indeed, they link the documentary and immediate grasp of reality with the requirement of a theoretical distance: through framing, close-ups, editing and sound, and by quoting Karl Marx and Antonio Gramsci, they are engaged in an interpretation of reality. This article will analyse the aesthetic and political stakes of these films, paying particular attention to their formal qualities and to the quotations used.Show less >
Language :
Français
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Collections :
Submission date :
2023-11-30T20:19:02Z
2024-02-19T14:27:06Z
2024-02-19T14:27:06Z
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