• English
    • français
  • Help
  •  | 
  • Contact
  •  | 
  • About
  •  | 
  • Login
  • HAL portal
  •  | 
  • Pages Pro
  • EN
  •  / 
  • FR
View Item 
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Centre Interuniversitaire de Recherche en Éducation de Lille (CIREL) - ULR 4354
  • View Item
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Centre Interuniversitaire de Recherche en Éducation de Lille (CIREL) - ULR 4354
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utiliser ou contourner les référentiels ...
  • BibTeX
  • CSV
  • Excel
  • RIS

Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
DOI :
10.4000/formationemploi.12153
Title :
Utiliser ou contourner les référentiels en Validation des Acquis de l’Expérience à l’université : une pratique incertaine
Author(s) :
Deville, Julie [Auteur] refId
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Profeor-CIREL
Journal title :
Formation emploi : revue française des sciences sociales
Pages :
65-84
Publisher :
Centre d'études et de recherches sur les qualifications (Céreq)
Publication date :
2023
ISSN :
0759-6340
Keyword(s) :
Validation des acquis
Université
Référentiel formation
Accompagnement en formation
English keyword(s) :
Validation of acquired skills
University
Training benchmark description
Coaching in training
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Cet article propose une exploration des pratiques de la Validation des Acquis de l’Expérience (VAE) à l’université, en France, sous l’angle des usages ou non des référentiels dans l’accompagnement et les pratiques des ...
Show more >
Cet article propose une exploration des pratiques de la Validation des Acquis de l’Expérience (VAE) à l’université, en France, sous l’angle des usages ou non des référentiels dans l’accompagnement et les pratiques des jurys. Il s’appuie principalement sur une enquête par entretiens auprès de conseillères VAE et d’enseignants-chercheurs. Les données convergent avec la littérature quant à la nécessaire interprétation des référentiels, dont une lecture normative n’est guère adaptée aux trajectoires singulières des candidats. Mais elles révèlent aussi qu’une partie de la difficulté des conseillers et enseignants réside dans une perception biaisée de ces outils.Show less >
English abstract : [en]
This paper, based upon a study using mainly interviews, aims to explore practices in Validation des Acquis de l’Expérience (VAE, a mean of graduation close to Recognition of Prior Learning) in French University. We are ...
Show more >
This paper, based upon a study using mainly interviews, aims to explore practices in Validation des Acquis de l’Expérience (VAE, a mean of graduation close to Recognition of Prior Learning) in French University. We are interested in the use (or non-use) of frames of reference in guiding and jury. Our data come together with scientific literature in the perspective of a necessary interpretation of the frames of reference, of which a reading is hardly appropriate to the candidates’ singular careers. However, they also reveal that the counselors and teachers’ difficulties also lies in a biased perception of these tools.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
  • Centre Interuniversitaire de Recherche en Éducation de Lille (CIREL) - ULR 4354
Source :
Harvested from HAL
Files
Thumbnail
  • 12153
  • Open access
  • Access the document
Université de Lille

Mentions légales
Accessibilité : non conforme
Université de Lille © 2017