Émanciper les récits, ériger un musée d’art ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
DOI :
Permalink :
Title :
Émanciper les récits, ériger un musée d’art moderne en postcolonie ? Ancrages du musée d’art moderne d’Alger
Translated title :
Speaking freely and establishing a postcolonial modern art museum? Integration of the Museum of Modern Art of Algiers
Author(s) :
Journal title :
Gradhiva : revue d'histoire et d'archives de l'anthropologie
Abbreviated title :
gradhiva
Volume number :
34
Pages :
p.112-129
Publisher :
OpenEdition
Publication date :
2022-09-21
Keyword(s) :
Afrique
Algérie
art contemporain
modernité
musée
postcolonial
Algérie
art contemporain
modernité
musée
postcolonial
English keyword(s) :
Africa
Algeria
contemporary art
modernity
museum
Algeria
contemporary art
modernity
museum
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
Sciences de l'Homme et Société/Héritage culturel et muséologie
Sciences de l'Homme et Société/Héritage culturel et muséologie
French abstract :
Le projet de musée d’art moderne d’Alger (Mama), né au lendemain de l’indépendance,
dans le sillage du premier Festival culturel panafricain d’Alger et du don solidaire de plusieurs
artistes internationaux d’une collection ...
Show more >Le projet de musée d’art moderne d’Alger (Mama), né au lendemain de l’indépendance, dans le sillage du premier Festival culturel panafricain d’Alger et du don solidaire de plusieurs artistes internationaux d’une collection d’œuvres d’art moderne, n’a abouti à sa construction qu’en 2007. Premier musée algérien comme maghrébin dédié à l’art moderne et fondé hors gouvernance coloniale, le Mama semble, par la référence explicite au MoMA de New York, vouloir inscrire la capitale algérienne dans une cartographie internationale plus inclusive des lieux d’exposition institutionnels de la création artistique contemporaine. Vitrine de la création locale, régionale, continentale tout autant qu’internationale, le Mama incarne-t-il un musée de rupture, ou bien de négociation, avec une certaine définition hégémonique de la modernité artistique ? Alors qu’il est aujourd’hui en activité depuis plus de dix ans et qu’il a enrichi ses collections à travers de nouveaux dons, l’analyse des expositions et publications produites par le Mama nous permet d’interroger, depuis la postcolonie, une possible émancipation des récits artistiques, voire la modernité négociée au musée.Show less >
Show more >Le projet de musée d’art moderne d’Alger (Mama), né au lendemain de l’indépendance, dans le sillage du premier Festival culturel panafricain d’Alger et du don solidaire de plusieurs artistes internationaux d’une collection d’œuvres d’art moderne, n’a abouti à sa construction qu’en 2007. Premier musée algérien comme maghrébin dédié à l’art moderne et fondé hors gouvernance coloniale, le Mama semble, par la référence explicite au MoMA de New York, vouloir inscrire la capitale algérienne dans une cartographie internationale plus inclusive des lieux d’exposition institutionnels de la création artistique contemporaine. Vitrine de la création locale, régionale, continentale tout autant qu’internationale, le Mama incarne-t-il un musée de rupture, ou bien de négociation, avec une certaine définition hégémonique de la modernité artistique ? Alors qu’il est aujourd’hui en activité depuis plus de dix ans et qu’il a enrichi ses collections à travers de nouveaux dons, l’analyse des expositions et publications produites par le Mama nous permet d’interroger, depuis la postcolonie, une possible émancipation des récits artistiques, voire la modernité négociée au musée.Show less >
English abstract : [en]
The project of the Museum of Modern Art of Algiers (Mama), born the day after the independence, in the wake of the first Pan-African Cultural Festival of Algiers and through the donation of a collection of modern art works ...
Show more >The project of the Museum of Modern Art of Algiers (Mama), born the day after the independence, in the wake of the first Pan-African Cultural Festival of Algiers and through the donation of a collection of modern art works from several international artists, was only established in 2007. The first Algerian and North-African museum that was dedicated to modern art and that was founded outside of colonial governance, Mama, through its explicit reference to MoMA in New York, seems to put the Algerian capital on an international map that is more inclusive of institutional exhibitions of contemporary artistic creation. As a display of local, regional, continental, as well as international designs, does Mama represent the breaking of ties or, on the contrary, the compromise with a certain hegemonic definition of artistic modernity? Active for more than ten years and having expanded its collections through new donations, the analysis of exhibitions and publications made by Mama allows us to question, since the post-colonial era, a possible emancipation of artistic accounts, even the idea of modernity at the museum.Show less >
Show more >The project of the Museum of Modern Art of Algiers (Mama), born the day after the independence, in the wake of the first Pan-African Cultural Festival of Algiers and through the donation of a collection of modern art works from several international artists, was only established in 2007. The first Algerian and North-African museum that was dedicated to modern art and that was founded outside of colonial governance, Mama, through its explicit reference to MoMA in New York, seems to put the Algerian capital on an international map that is more inclusive of institutional exhibitions of contemporary artistic creation. As a display of local, regional, continental, as well as international designs, does Mama represent the breaking of ties or, on the contrary, the compromise with a certain hegemonic definition of artistic modernity? Active for more than ten years and having expanded its collections through new donations, the analysis of exhibitions and publications made by Mama allows us to question, since the post-colonial era, a possible emancipation of artistic accounts, even the idea of modernity at the museum.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Collections :
Submission date :
2023-12-23T07:15:49Z
2024-01-30T15:38:48Z
2024-01-30T15:39:53Z
2024-01-30T15:38:48Z
2024-01-30T15:39:53Z
Files
- 1.1.gradhiva-6494.pdf
- Version éditeur
- Restricted access
- Access the document